Kultúra

Három ok, amiért meg kell nézd a Babadookot

Mit lehet még elmondani a Sundance-en 2014-ben debütáló, fesztiválokon sűrűn díjazott filmről (61 jelölésből 55-öt elvitt), amit a horror-műfaj ismerői bizonyára már láttak valamilyen formában? A film első magyarországi bemutatása alkalmából érdemes feleleveníteni, hogy miért is lehetett annak idején letaglózóan hatásos mozi a Babadook.
Korábban a témában:

1. Ismerős társadalmi jelenség, még ismerősebb pszichózis

A történet szerint Amelia (Essie Davis) hét éve egyedül neveli fiát Samuelt (Noah Wiseman), mivel a kisfiú születésének éjszakáján, a kórházba menet autóbalesetet szenvedtek férjével, amit a férfi nem élt túl.

Amelia viszont máig képtelen volt feldolgozni a történteket, a gyász pedig lassan de magabiztosan felemészti. Közben Samuelnek egyre aggasztóbb viselkedési problémái vannak, követelőző, hisztis és agresszív, ráadásul egy nap a rejtélyes Babadook című mesekönyv miatt rémálmok kezdik gyötörni. A gyermekét egyedül nevelő szülő helyzete és a gyász nem feltétlenül klasszikus horror-témák, a Babadook viszont ügyesen füzi össze ezek drámáját a horrorral.

2. Családi idill: Anya, fia és a Babadook

Jennifer Kent ausztrál író-rendező első filmjében képes meghaladni az egyszeri horrorfilm-kliséket és nem a fokozódó zenével vagy semmiből előugró rémekkel teremti meg a film egyedien sötét hangulatát, hanem a színészekkel.

Essie Davis, a gyászoló anya, Noah Wiseman pedig a problémás kisgyerek szerepében tökéletes párost alkotnak, amiben nagyban hozzájárul az is, hogy a forgatókönyv részletes építkezése miatt van mibe kapaszkodniuk. Wiseman fiatal kora ellenére fegyelmezetten és következetesen viszi végi szerepét, Davis pedig a gyász legkülönbözőbb fokait képes bemutatni átható változatossággal. Babadook jelenléte az egész filmet úgy lengi be, mintha egy háttérbe szorított főszereplő lenne, aki nélkül a csonka család nem tudna egész lenni – bármilyen ellentmondásos is ez.

3. Színes sötét és nyomasztóan kellemes hangulat

Vágási és operatőri szempontból is egészen lenyűgöző koncepció valósul meg a Babadookban.
A díszlet minimalizmusa és a fényképezés miatt egyfelől az egészen kis terek is óriásinak tűnnek, a szettek sötét pasztellszínei, másrészt a fény-árnyék játék hatásos dramaturgiai funkciója egyedien sötét, még inkább matt hatást kölcsönöz a látottaknak. Mintha a falak, a berendezési tárgyak, a ruhák vagy akár maguk az emberek is csak halványan emlékeztetnének arra, milyenek voltak egykor.

Soha nem láttam ennél félelmetesebb filmet

– mondta William Friedkin, a 73-as Ördögűző rendezője. A Babadook ugyan nem áll be a klasszikus horror-mesterművek közé, de újszerű látásmódja és témája miatt mindenképpen érdemes arra, hogy az ember szenteljen rá másfél órát. Gondolatébresztően letargikus film a Babadook, megtekintése mindenképp, elengedése semmiképp nem ajánlott.

Hosszabban itt beszélgettünk a filmről, még 2015-ben:

Címkék: the babadookhorror

Ajánlott videó mutasd mind

The highly contaminated Claw, machine part in Chernobyl Exclusion Zone, 2019 closeup

Csernobil karma még ma is halálos

Nem véletlen, hogy csak néhány ember tudja, merre van, a zónán belül. Kérdés, hogy a turistahadak érkezésével, meddig maradhat titokban a helye.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

A cikkhez ide kattintva szólhatsz hozzá.
The highly contaminated Claw, machine part in Chernobyl Exclusion Zone, 2019 closeup
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.