Kultúra

Zacher Gábor: Amikor a gyerek kérdez, az olyan, mint a hasmenés: menni kell

A drog-témának pont a gyökeréig nem ásunk le, pedig onnan indul minden. Például ha a gyerek azt látja, a szülőt nem érdekli, amit mondani akar - ezeket a frusztrációkat vezetik aztán a kábszerezésbe. Ahhoz viszont, hogy a szülő, a tanár beszélni tudjon a gyerekkel a témáról, információk és eszközök kellenek. Ebben segít a Momentán Társulat Zacher Gáborral összefogva.
Korábban a témában:

Hogy csökkenjen a szerhasználók száma Magyarországon, ahhoz nem csupán alternatívákra, jövőképre, megfelelő családi és generációs mintákra van szükség, de teljes szemléletváltásra – szögezte le Zacher Gábor a Momentán Társulattal együttműködésben szervezett Függő játszma című drogprevenciós programon, ahol pedagógusok és diákok kaptak ismereteket és szemszögeket a szerhasználatról – mindezt a Momentántól megszokott élmény-alapon.

A szemléletváltás kulcsa, hogy ne a kábítószert akarjuk megelőzni, hanem az oda vezető utat. Zacher Gábor szerint ez nem prevenció, hanem nevelés: meg kell tanulni együtt élni a drogokkal –  mert megszüntetni a jelenséget, főleg ma, a dizájnerdrogok korában nagy eséllyel úgysem tudjuk. Zacher szerint a legfontosabb, hogy a gyerek olyan mintákat, példaképeket és értékrendet kapjon, hogy abból megtanuljon és merjen is nemet mondani. Mindez azonban onnan indul, hogy a szülő és a gyerek közötti óriási generációs szakadékot sikerüljön áthidalni. Ködösen hangzik, de ez nem jelent mást, mint azt, hogy ne csak kinyilatkoztatás-jelleggel beszéljünk a gyerekhez, hanem beszélgessünk vele.

Szoktam kérdezni a szülőket, hogy vajon ismerik-e a gyereküket. Nem úgy, hogy tudják-e a TAJ-számát, meg hogy milyenek a jegyei, hanem például tudják-e, milyen zenét hallgat a gyerek? “Hát, borzasztót!” – ennyi. Pedig abból, hogy  mit hallgat, sok minden kiderül a gyerekről. Vagy például nem mindegy, hogy amikor megy a meccs, és az apa ül a tévé előtt, mindkét kezében egy-egy másodlagos nemi szerv: távirányító, sörösüveg, és a gyerek valamit mutatni akar, amit a neten talált, hogy az apja olyankor képes-e rá figyelni. Azt a manővert a meccsen vissza lehet majd nézni később is, de amikor a gyerek kommunikálni akar bármiről a szülővel, vagy kérdez, az olyan, mint a halál meg a hasmenés: ha menni kell, hát menni kell. Mert ez a lehetőség nem jön vissza, és egy idő után mással fogja megbeszélni, amit akart.

Videók a témában:

– világít rá a lényegre Zacher.

Mint mondja, főleg az olyan témákról fontos lenne elkezdeni beszélni, mint a drog, amit “az egyik oldal tabuként, a másik pedig fétistárgyként kezel”. Pedig a zene kapcsán például el lehet kezdeni beszélgetni azokról a “betépett álmodozókról”, akikről a gyerekek az iskolában is tanulnak, Kerouac, Rimbaud, és társaik ugyanis olyan dolgot alkottak, ami előrevitte a világot, és a gyerek erre felfigyel. Viszont fontos elmondani azt is, hogy ugyan valóban sok híres művész kábítószereket használt az alkotáshoz, ez azért nem jelenti azt, hogy minden drogos automatikusan őstehetségű művész lesz.

A gyereknek tudnia kell, hogy annak az esélye, hogy te leszel a következő Baudelaire, körülbelül egy az egymillióhoz, ami azért nem túl jó esély.

Az elmúlt három évben kétszázötven új pszichoaktív szer jelent meg a piacon, az új készítmények kilencven százaléka Kínából érkezik a világ különböző pontjaira. A felmérések azt mutatják, itthon minden harmadik 15-16 év közötti fogyasztott már valamilyen legális vagy illegális drogot, legalább háromszázötvenezer hétvégi drogfogyasztó van és körülbelül húszezer kábítószerfüggő, ennek a számnak a fele marihuána-függőket jelent. Egy hétvége alatt körülbelül százan kerülnek kórházba szerhasználat miatt, és bár a nemzetközi átlag ennél sokkal rosszabb, a számok mégis megoldást sürgetnek.

Ebben segíthet az a rengeteg nagyon is valóságos élethelyzet, amit a Momentán improvizációi révén a pedagógusok átgondolhattak.

A drogfogyasztás, a prevenció olyan kérdéskör, ahol fontos meglátni és megérteni egymás motivációit, nehézségeit, gátjait, és persze tudni kell ki is beszélni ezeket. Hisszük, hogy az elakadás ebben a kérdésben a kommunikáció nemlétéből és hiányosságaiból is fakad, a klasszikus tabukból. Mi az improvizáció eszköztárát segítségül hívva ezeket a helyzeteket szeretnénk bemutatni, feloldani és lehetőség szerint megoldási kulcsokat is adni a résztvevők számára szakemberek, szakértők bevonásával

– tette hozzá a Momentántól Kiskovács Attila, a Függő játszma projekt vezetője.

Az improvizációkban bemutatott élethelyzetekhez aztán Zacher Gábor adott jó néhány megoldási javaslatot is. Kiemelte, hogy pedagógusként is, szülőként is fontos, hogy a kérdés emberi oldala is megmutatkozzon, a klasszikus “én is voltam gyerek”-hozzáállás, ami lényegesen közelebb hozza a két generációt, mint bármilyen frontális okoskodás.

Elszívott a gyerek egy füves cigit? Ha már így van, akkor kérdezzük meg azt a gyereket, hogy milyen érzést adott? Meg tudja-e valósítani magát ezek nélkül? Vagy mi az, ami úgy hiányzik az életéből, amit csak így talál meg, hogyha drogozik? Rengeteg dolog lehet a szerhasználat mögött, hiányzó apai, anyai minta, és főleg a figyelem hiánya. A drogok kapcsán az a baj, hogy mindenről beszélünk, csak épp a dolgok gyökeréről nem, amiről a legfontosabb volna. Nem gondolná az ember, hogy ezek a dolgok ennyire fontosak? Persze, aztán előadáson elmondom az előbbi meccsnézős történetet, és a gyerek úgy bólogat! Ez nagyon gáz.

Mint mondja, nem kell mindig Arany János szavaival fogalmazni, nyugodtan bele lehet kérdezni a sűrűjébe: “A balhésabb társaságban vannak a menőbb pasik, igen? Attól menő, hogy drogozik? És mit remélsz, betép, beszorít a sarokba és megdug?” – ne féljünk kimondani azt, hogy igen, a tinikben ez is munkál, mert enélkül nem lesz előrelépés. “Az a legnagyobb baj ma a kábítószerekkel, hogy tizenöt évvel ezelőtt, ha megkínáltak egy füves cigivel, lehetett tudni, hogy THC van benne, de ma a bizonytalanság van benne” – fűzte hozzá Zacher.

A Függő játszma programban elsőként százharminc pedagógus, iskolai nevelő, iskolapszichológus, illetve ugyanennyi budapesti diák vett részt, itt a Momentán improvizációja mellett a Baptista Szeretetszolgálat, a Metamorfózis Egyesület és a Kompánia Alapítvány is tartott egy-egy workshopot. A Társulat performansza Kapolcson, a Művészetek Völgyében is látható lesz a Momentán Udvar programjai között – mindez az EMMI támogatásával. A kezdeményező Momentán Társulat azonban reméli, hogy a program sikeres lesz, így az ősz folyamán további előadásokat tudnak még megszervezni mind iskolai pedagógusok, mind az érintett korosztály számára.

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

A cikkhez ide kattintva szólhatsz hozzá.
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.