Kultúra

Mit kapunk, ha a lovaspóló lovait autókra cseréljük? Hát a világ legveszélyesebb sportját!

Mit kapunk, ha a lovaspóló lovait autókra cseréljük? Hát a világ legveszélyesebb sportját!

Egy autókereskedő fura módszerrel próbálta fellendíteni az eladásait, de arra nem számított, hogy egy több, mint tíz éven át tartó őrületet indít el vele.

A kansasi Topekában élő autókereskedő, Ralph “Pappy” Hankinson Ford-szalonjában csodásan fogytak a 1908-ban bemutatkozott, és világszerte slágertermékké vált Ford T-modellek, de a férfi ennél jóval nagyobb eladásokra vágyott, így egy minden bizonnyal nem túl józan estén kitalálta a lovaspóló modern verzióját, ami Auto-Polo néven vonult be a bizarr sportok történelemkönyvének lapjaira.

10071242825_b33b824931_o

A lovaspóló szabályait és rendszerét átvevő új sportág egyetlen dologban különbözött ihletőjétől: lovak helyett a játékosok lecsupaszított Ford T-vázakat nyélgázon hajtva próbáltak eljutni a pontszerzésig.

10071242565_0cc70aaec3_o
http-%2F%2Fa.amz.mshcdn.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2Fautopolo-1

Az Auto-Polo néhány reklámesemény után egy szempillantás alatt egyre népszerűbb, tömegek által nézett sporttá vált, sőt, 1912-ben Washingtonban egyenesen autóspóló-kiállítást is szerveztek!

http-%2F%2Fa.amz.mshcdn.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2Fautopolo-13

A tízes évek Amerikájában számtalan, nyaktörőnek tűnő borulást és karambolt megörökítő fotó készült, sőt, a mindennél veszélyesebbnek látszó sport az Egyesült Államok határain kívülre is eljutott, a halálos balesetek, vagy egyáltalán a sérülések száma is elképesztően alacsony maradt.

10071342273_a129e3b751_o
http-%2F%2Fa.amz.mshcdn.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2015%2F09%2Fautopolo-12

A biztonsági öv nélküli ütközések miatt minden egyes mérkőzésnél szükség esetére egy biztos kezű sebész ült a küzdőtér közelében, hogy gond esetén pillanatok alatt elhárítsa az életveszélyt, vagy minimalizálja a károkat.

Micsoda? Nem voltak biztonsági övek???

Nem bizony!

Azokat az amerikai Nash, illetve a Ford vezette be először, mint kérhető extrákat – 1949-ben, illetve 1955-ben –, de további három évet kellett várni ahhoz, hogy egy gyártó felismerje azt, hogy a biztonsági öveknek alapfelszereltségként helyük van egy új autóban: 1958-ban a New York-i Autószalonon bemutatott Saab GT 750 hirtelen mindenkit ráébresztett arra, hogy az ütközési biztonság fontos, így hirtelen a gyártók mindegyike életvédelmi berendezések egész sorát kezdte elhelyezni az utastérben.

autopolo1

A rajongók mellett persze az autópólónak szép számmal akadtak ellenzői is, és a néhány haláleset is elég volt ahhoz, hogy egyre több amerikai államban betiltsák a hasonló mérkőzéseket, végül pedig a húszas évek derekára a sport úgy eltűnt, mintha sosem létezett volna.

Fotók: Kongresszusi Könyvtár, Old Motor
Olvasói sztorik