Kultúra

A korai némafilmrendezők nem mentek a szomszédba egy kis szürrealitásért

Az emberek jó része úgy gondolja, hogy ha egy film régi, az automatikusan unalmas és béna is. Íme négy film, amitől jó eséllyel megváltozik a véleménye.

The Over-Incubated Baby (1901)

A brit trükkfilmek első mestere, Walter R. Booth 1901-ben örvendeztette meg honfitársait a fura öregítő szerkezet történetével, ami egy rejtélyes grillsütő segítségével egy óra alatt egy évvel idősebbé tette az újszülötteket – így a szülők átugorhatták a szobatisztaságig vezető utat, így a pelenkázást, valamint az alvási szokásaikat sem húzta keresztül az éjszaka közepén felébredő baba. De ami elromolhat, az persze el is romlik:

 Dog Factory (1904)

A Thomas Edison filmstúdiójában készült Kutyagyár Edwin S. Porter talán legismertebb munkája, mely bemutat egy titokzatos, kutyából szalonnát kolbászt készítő gépet, így az új gazdák érkezéséig – majd az állatok visszaalakításáig – a négylábúak jóval kevesebb helyet foglalnak.

Le Maison Ensorcelée (1908)

A filmtörténet egyik legfontosabb alakjának, a francia Georges Méliès-nek stílusát számos kortársa próbálta másolni, persze több-kevesebb sikerrel. Az egyk legtehetségesebb ezek közül a spanyol Segundo de Chomón volt, aki Kísértetház című 1908-as munkájával alkotott maradandót.

The Fugitive Futurist (1924)

A mai életünket megalapozó, egyre fontosabb találmányok megjelenésének idején, a XX. század tízes és húszas éveiben egyre több újságcikk, grafika és könyv jelent meg az elképzelt jövőről, melyben gépek végeznek majd minden fárasztó munkát, a napot pedig saját repülő szerkezeteiken utazó emberek takarják majd el, de a hasonló alkotások lassan a filmművészet világát is elérték – így született meg 1924-ben a francia Gaston Quiribet remekműve, a Londonban játszódó Pillantás a jövőbe, melyben egy feltaláló jövőbe látó gépébe nézhetünk bele.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik