Kultúra

A barokk és reneszánsz kor leghíresebb plázái még hidakra épültek

Vincze Miklós
Vincze Miklós

Kultúrák és cool túrák. 2016. 05. 31. 13:19

A kor városai igen ügyes módszerrel kerülték el a hidak karbantartásának saját zsebből fizetését: bérelhető üzlethelyiségeket építettek rajtuk, az ebből befolyó pénzek pedig tökéletesen fedezték a javítások költségeit. Nézzük a leghíresebbeket!

A firenzei Ponte Vecchio

Az Arno folyó felett átívelő, harminc méter hosszú Régi híd (Ponte Vecchio) helyén már több, mint kétezer éve is híd állt, de a jelenlegi műtárgy alapjait a XIV. században nyerte el.

Ekkor tapasztották hozzá az üzlethelyiségeket, melyek egykor mészárszékek és húsboltokat rejtettek, de 1565-ben – mikor elkészült a boltok felett átvezető,a Mediciek Pitti-palotáját és a Palazzo Vecchiót összekötő fedett folyosó – a szag miatt kiköltöztették őket, helyüket pedig aranyművesek és ékszerkereskedők foglalták el.

Az Avon folyó két partját összekötő Pulteney Bridge (Bath, Anglia)

A Ponte Vecchio által megihletett brit építész, Robert Adam egy gazdag skót ügyvéd és politikus, William Johnstone megrendelésére tervezte a hidat, hogy kocsival is könnyen elérhesse a nászajándékként kapott, addig csak vízen megközelíthető birtokát.

A feleségéről, Frances Pulteney-ről elnevezett Pulteney-hidat 1774-ben adtak át, eredeti formáját a számtalan átalakításnak köszönhetően viszont már rég elveszítette, de szűk átjárókat szegélyező boltjai még mindig állnak, és várják a betérőket.

Az erfurti Kereskedők hídja (Krämerbrücke)

A Gera folyó egyik mellékágát, a Breitstromot átívelő hídat ma harminckét favázas épület díszíti, egyik partján pedig a Szent Egyed-templom köszönti a hídon átsétálókat.

Az 1117-ben eredetileg fából épült híd két évszázad alatt hétszer is legalább részben egy tűzvész áldozatává vált, így 1325-ben a mostani házakhoz hasonló épületekkel bővített kőhidat emeltek a helyére, a két hídfőhöz pedig egy-egy templomot építettek. Ez sem bizonyult azonban túl tartós megoldásnak, hiszen az 1472-es nagy tűzvész a város épületeinek közel felével együtt a 79 méter hosszú híd házait is elpusztította. A helyreállított műtárgyon ezúttal 62 épület kapott helyet, melyek a későbbi átalakítások nyomán harminckét nagyobb házzá olvadtak össze.

Velence legrégebbi, a csatorna felett átívelő hídja, a 27,2 méteres fesztávolságú Rialto

A Rialto piacra vezető kőhíd elődje 1255-ben, fából készült el. Eleinte szó sem volt arról, hogy kereskedők is helyet kapnak rajta, de a kincstár vagyonának növelése mindennél fontosabb volt, így a XV. század elején megjelentek az első boltok. Karbantartása az évtizedek múlásával egyre nehezebbé vált, így lebontották, majd 1588-1592 között egy kecses kőhíddal helyettesítették, melynek boltíveiben kis üzlethelyiségek nyíltak.

Fotók: YvonneL, Ed Webster, Graham and Sheila, tbeeMark Cruz, Holidaycheck, Helmut Hess, Andreas Röver, Dr.Bernd Gross, C., Keith Ewing, zehawk, Diego Delso, Clive Richardson, Erebus555, James Stringer, Paula Funnell, Steve Cadman
vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.