A XX. század első felében használt hajók leginkább egy zebracsíkos yachtra emlékeztetnek, de saját korukban ezek jelentették a környezetbe olvadás csúcsát.
A flották mérnökei évszázadokon át megelégedtek néhány, megtévesztésként felfestett extra ágyúnyílással, vagy szürkére festéssel, de a XIX. század végén, Vasarelyt úgy ötven évvel megelőzve megkezdték a fekete-fehér csíkos hajók gyártását, melyeknek köszönhetően kevésbé észrevehetővé váltak egy csatában. Az első és második világháborúban, valamint a köztes időszakban hasonló, úszó halálosztók ezrei kerültek vízre.
A hasonló rejtőmotívumokat máig alkalmazzák – az elmúlt években épített hajók például így festenek:
Az első álcázott hajók még úgy néztek ki, mint egy Vasarely-kép
Most pedig nézzük a műfaj nagy klasszikusait, melyek hosszú időn át segítették győzelemre Nagy-Britanniát és az Egyesült Államokat:
A USS Narkeeta 1892-ben tett szert téglafal-szerű kísérleti festésére, mely úgy tűnik, nem igazán vált be. 1923-ban leselejtezték.
A USS Nebraskát 1904-ben bocsátották vízre, végigszolgálta az első világháborút, majd 1920-ban megsemmisítették.
A brit RMS Mauretania, mely 1906-ban még óceánjáróként kezdte meg pályafutását, de az első világháborúban kórházhajóvá alakították, illetve katonákat szállított. Ideje 1935-ben járt le.
Az RMS Olympic, a Titanic 1910-ben vízre bocsátott testvérhajója, mely 1915-től a háború végéig katonákat szállított – 1917-től már színes festéssel. 1935-ben került a roncstelepre.
Arthur Lismer festménye szerencsére a hajó egykori színeit is megőrizte:
A USS K-5 nevű, 1914-ben gyártott K-osztályú amerikai tengeralattjáró 1916-ban néhány hónap erejéig zebracsíkokat kapott, de a szétbontásáig hátralévő időt újra átlagos vízalatti járműként töltötte.
Az 1917-ben szokatlan festésével csatába indult brit HMS Polyanthus, ami négy évvel később már mezei teherszállító hajóként olvadt be a kikötők többi járműve közé
A US West Mahomet, mely 1918-1919-ben teherhajóként úszott az óceánokon, majd 1930-ig kereskedelmi célokat szolgált. Nyolc évvel később darabokra vágták.
Az első és második világháborúban is szolgált (1918-1944) brit HMS Argus
Az 1918-1919-ben teherszállításra használt SS, majd USS Alloway
És végül az 1935-ben, Vasarely pályájának kezdetén feltűnt Gloire, a francia haditengerészet 1958-ban bezúzott gyöngye
Mert hogy ezzel állt elő a brüsszeli bürokraták elleni klímameccs beharangozójában.
Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.
Iratkozz fel hírlevelünkre!
Ne maradj le az elmúlt 24 óra legfontosabb híreiről, tudd meg az aznapi időjárást és névnapot. Szombat reggelente kezdd hétvégéd legérdekesebb cikkeink különleges gyűjteményével főszerkesztőnk válogatásában.
Iratkozz fel hírlevelünkre!
Kedves Olvasónk!
Már csak egy kattintásra van szükség, hogy megerősítsd feliratkozási szándékodat!
Amennyiben nem kapod meg megerősítő e-mailünket, kérünk, ellenőrizd a levélszemét mappádat.
Ursula von der Leyen felült a klímavonatra, és elkezdte lapátolni bele az üzemanyagot. A világ egyik legjelentősebb klímatervét mutatta be szerdán az Európai Parlamentben. A magyar kormányt viszont még meg kell győznie róla.