Kultúra

Az első álcázott hajók még úgy néztek ki, mint egy Vasarely-kép

A XX. század első felében használt hajók leginkább egy zebracsíkos yachtra emlékeztetnek, de saját korukban ezek jelentették a környezetbe olvadás csúcsát.

A flották mérnökei évszázadokon át megelégedtek néhány, megtévesztésként felfestett extra ágyúnyílással, vagy szürkére festéssel, de a XIX. század végén, Vasarelyt úgy ötven évvel megelőzve megkezdték a fekete-fehér csíkos hajók gyártását, melyeknek köszönhetően kevésbé észrevehetővé váltak egy csatában. Az első és második világháborúban, valamint a köztes időszakban hasonló, úszó halálosztók ezrei kerültek vízre.

A hasonló rejtőmotívumokat máig alkalmazzák – az elmúlt években épített hajók például így festenek:

3 Fotó megtekintése

Az első álcázott hajók még úgy néztek ki, mint egy Vasarely-kép

Most pedig nézzük a műfaj nagy klasszikusait, melyek hosszú időn át segítették győzelemre Nagy-Britanniát és az Egyesült Államokat:

A USS Narkeeta 1892-ben tett szert téglafal-szerű kísérleti festésére, mely úgy tűnik, nem igazán vált be. 1923-ban leselejtezték.

A USS Nebraskát 1904-ben bocsátották vízre, végigszolgálta az első világháborút, majd 1920-ban megsemmisítették.

A brit RMS Mauretania, mely 1906-ban még óceánjáróként kezdte meg pályafutását, de az első világháborúban kórházhajóvá alakították, illetve katonákat szállított. Ideje 1935-ben járt le.

Az RMS Olympic, a Titanic 1910-ben vízre bocsátott testvérhajója, mely 1915-től a háború végéig katonákat szállított – 1917-től már színes festéssel. 1935-ben került a roncstelepre.

Arthur Lismer festménye szerencsére a hajó egykori színeit is megőrizte:

A USS K-5 nevű, 1914-ben gyártott K-osztályú amerikai tengeralattjáró 1916-ban néhány hónap erejéig zebracsíkokat kapott, de a szétbontásáig hátralévő időt újra átlagos vízalatti járműként töltötte.

Az 1917-ben szokatlan festésével csatába indult brit HMS Polyanthus, ami négy évvel később már mezei teherszállító hajóként olvadt be a kikötők többi járműve közé

A US West Mahomet, mely 1918-1919-ben teherhajóként úszott az óceánokon, majd 1930-ig kereskedelmi célokat szolgált. Nyolc évvel később darabokra vágták.

Az első és második világháborúban is szolgált (1918-1944) brit HMS Argus

 

Az 1918-1919-ben teherszállításra használt SS, majd USS Alloway

 

És végül az 1935-ben, Vasarely pályájának kezdetén feltűnt Gloire, a francia haditengerészet 1958-ban bezúzott gyöngye


Fotók: Mass Communication Specialist 1st Class James R. Evans/Wikimedia Commons, Xiziz/Wikimedia Commons, Chiswick ChapU.S. NavyNavsourceNational Archives and Records AdministrationNaval Historical CenterToshismCanadian War Museum Public Domain Review Imperial War Museums

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.