Kultúra

Magyarokról áradozik a Financial Times

Benke Ágnes
Benke Ágnes

szerkesztő. 2014. 03. 31. 09:01

A nagy presztizsű napilap az On The Spot dokumentumfilm-sorozat készítőit dicséri, akik "egyetlen szívverést sem mulasztanak el".

Korábban a témában:

A hétvégén mutatták be az On The Spot gázai dokumentumfilmjét, amely az Amerikai Dokumentumfilm Fesztiválon Oscar-díjas rendezők munkáival versenyez. Ennek kapcsán a világszerte napi 2 millió olvasót magáénak tudó Financial Times cikket közölt az On The Spot filmjéről és munkamódszeréről. Közben a sorozat vasárnap megkapta a legrangosabb hazai szakmai elismerést, a Pulitzer-emlékdíjat.

A kuratórium televíziós riporteri és szerkesztőségi tevékenység kategóriában ítélte Cseke Eszternek és S. Takács Andrásnak a díjat. Az elmúlt években olyan televíziósokat tüntettek ki a Joseph Pulitzer-emlékdíjjal, mint Vitray Tamás, Baló György vagy Friderikusz Sándor, de a korábbi díjazottak között volt Almási Tamás dokumentumfilmes és a BBC magyar adása is.

A díjátadón az M1-en futó On The Spot alkotóit Kepes András laudálta, aki szerint „Eszter és András egyre nagyobb felkészültséggel, elmélyülő empátiával és szakmai érzékenységgel közelítenek témáikhoz”. Kepes hangsúlyozta, hogy a filmesek „vállalják az ellentmondásos, összetett témákat, az érzékeny, többféle igazságot felmutató feldolgozást, akár annak árán is, hogy ezzel esetleg elveszítik a csak a szenzáció iránt érdeklődő tömegeket. A valóság iránt elkötelezett, valódi televíziós újságírók és dokumentumfilmesek”.

„Olyan intim riporthelyzeteket teremtenek, mint kevesen a szakmában” – zárta a laudációt a szintén Pulitzer-emlékdíjas Kepes András.

Ördögi részletek, elfojtott kérdések

Az Egyesült Államokban a hétvégén bemutatott gázai film apropóján kritikát jelentetett meg a Financial Times az On The Spotról.

„Ritkán látni az ördögi részleteket a Közel-Kelet különböző konfliktusairól szóló tudósítások özönében, amelyek szinte nap mint nap a közönyig hajszolják a nézőt” – fogalmaz Peter Aspden, a Life&Arts rovat állandó szerzője, aki szerint ezzel szemben a magyar filmesek kamerái „egyetlen szívverést sem mulasztanak el”.

A Financial Times újságírója hozzáteszi, hogy az Arany Nimfa-díjas sorozat „40 hasonlóképpen lenyűgöző filmből áll a világ minden tájáról. Az ilyen, szemtanú típusú dokumentumfilm ötlete aligha új, de eddig ritkán jutott el erre a szintre. Takács és Cseke a történés sűrűjébe merítik kameráikat, olyan kérdéseket tesznek fel, amelyek többnyire elfojtva maradnak”.

„Ez a típusú dokumentumfilm-készítés egy olyan irányzatot jelez, amely távol esik a műfaj divatosabb, az elmúlt évek közbeszédét meghatározó példáitól. Egy világ választja el a mindenkivel vitázó Michael Moore zagyválásának kérkedésétől és érzéketlenségétől” – írja a brit napilap, amely szerint a „szívszorító jelenetekből” álló gázai epizód „már-már ősi jellemvonások filmje: csupasz valójában ábrázolja a gyűlölet születését és a remény szánalomra méltó törékenységét.”

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

Swedish 15-year-old girl Greta Thunberg holds a placard reading "School strike for the climate" during a protest against climate change outside the Swedish parliament on November 30, 2018. - In more than hundred cities across Sweden, environmentalists have organised protests, partly inspired by Greta Thunberg, who strikes every Friday against climate change outside the parliament since several months. UN's annual climate talks which this year will take place in Poland starts on December 2, 2018. (Photo by Hanna FRANZEN / TT News Agency / AFP) / Sweden OUT
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.