Kultúra

Bemutatták a meleg cowboy-okról szóló operát

Visszafogott lelkesedéssel fogadta a közönség a Túl a barátságon (Brokeback Mountain) című Oscar-díjas film operaváltozatának példátlan érdeklődés övezte világpremierjét kedd este a madridi Teatro Realban.

Kevés olyan bemutató akadt a spanyol főváros operaházának történetében, amely iránt ennyi nemzetközileg elismert kritikus érdeklődött volna és amelyre ilyen nagy várakozással készült volna az operakedvelő közönség – sőt azok is, akik nem túl gyakori vendégek a színházakban és operaházakban. Ennek hátterében a darab aktuális, sokat vitatott témája, illetve a történetet világhírűvé tevő, azonos című Oscar-díjas film sikere állhat. A kedd esti világpremiert azonban mérsékelt lelkesedéssel fogadták a nézők, a függöny lehullása után hamar elült a viharosnak nem mondható taps, amely elsősorban a főszereplőket és a történet szerzőjét éltette.

A két cowboy, Jack és Ennis között szövődő tiltott szerelemről szóló történet főszerepeiben Tom Randle amerikai tenor és Daniel Okulitch kanadai bariton lépett színpadra. A darab zenéjét Charles Wuorinen amerikai zeneszerző szerezte, a szövegkönyv az amerikai Annie Proulxtól származik, aki húsz évvel korábban a Jake Gyllenhaal és Heath Ledger főszereplésével készült, három Oscar-díjjal jutalmazott 2006-os film alapjául szolgáló történetet is írta.


Fotó: Europress Hírügynökség

Feltehetőleg sokan túl sokat vártak Ang Lee filmrendező nagy sikert aratott alkotása után az operaváltozattól, amelyből kissé hiányzott az érzelmi töltet, a szenvedély, amely egy ilyen téma esetében elvárható lenne. Maga a zene könnyen emészthető és meg fogja találni a maga közönségét, ugyanakkor túlságosan sötét, hideg és “metálos” egy ilyen szerelmi történethez – írta az APA osztrák hírügynökség.

A spanyol sajtó méltatása szerint ellenben a Teatro Real, amely eddig nem tartozott az operavilág élvonalbeli intézményei közé, a Brokeback Mountainnel a nemzetközi figyelem középpontjába kerülhet. Az El País című lap szerint “az opera a mai korba illő, a cselekmény jól strukturált, folyékony”. Az El Mundo egyenesen az “operavilág fővárosának” nevezte Madridot.

A Túl a barátságon operaváltozatát a Teatro Real volt művészeti igazgatója, a belga Gerard Mortier még 2008-ban megrendelte a zeneszerzőtől és Annie Proulx-tól mint librettistától. A Salzburgi Ünnepi Játékok korábbi intendánsa a darabot már évekkel ezelőtt be akarta mutatni a New York-i Operában, de az ottani megszorítások miatt távozott posztjáról és a spanyol fővárosba szerződött.

A madridi opera éléről ősszel leváltott Mortier jelenleg művészeti tanácsadóként működik közre a Teatro Realban, hogy megóvja az általa bevezetett újításokat, az egymásba szerelmes cowboyokról szóló “meleg opera” színre vitele is még az ő provokatív örökségébe illeszkedik. A volt igazgató kulcsszerepet szánt a tabutémát tárgyaló műnek abbéli törekvésében, hogy a spanyol főváros korábban jelentéktelen operaházát az európai élvonalba emelje.

A kétfelvonásos és kétórás, közérthető angol nyelven íródott, helyenként káromkodásokkal tarkított darabot összesen nyolc alkalommal mutatják be február 11-ig a madridi operaházban.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik