A Safer Internet Day-t, vagyis a Biztonságos Internet Napot világszerte mindenhol február elején, ugyanazon a napon rendezik meg – ma már több mint 60 országban – köztük Magyarországon is.
A program 2004-ben indult útjára, majd 2005-től az Insafe hálózat szervezésében nőtte ki magát világszintű rendezvénnyé. Itthon először 2004. február 6-án szervezték meg ezt az eseményt.
A Safer Internet Day célja, hogy az Európai Unió Safer Internet Plus program akciótervének keretein belül világszerte ugyanazon a napon hívja fel a figyelmet az interneten leselkedő veszélyekre, így a zaklatásra, a gyermekpornográfiára és egyéb illegális vagy káros jelenségekre és tartalmakra. A szervezők emellett fontosnak tartják azt is, hogy tájékoztassák a gyermekeket, szülőket és pedagógusokat a problémákról és azok lehetséges kezeléséről, valamint az internet használatában rejlő lehetőségekről, így a tanulásban és oktatásban betöltött szerepéről is.
Program:
Megnyitó (Prof. dr. Galambos Gábor dékán)
A hálózati biztonság alapjai (Kelemen András tanársegéd)
A biztonságos internetezés tanulása (Krnács András szakértő, SIP tréner)
A mobiltelefonok biztonsága (Vízvári Gergely informatikus)
A weboldalak biztonsági problémái (Kóródi Attila webprogramozó)
Netezzünk együtt…biztonságosan!
2012-ben a Biztonságos Internet Napot (Safer Internet Day-SID) február 7-én ünnepeljük, témája a generációk összekapcsolása az online világban. Azt járjuk körül, hogy a gyerekek, fiatalok, szülők, nagyszülők hogyan adják át egymásnak tudásukat, tapasztalataikat. A nap szlogenje: “Netezzünk együtt…biztonságosan!”
2012-ben a SID apropóján arra ösztönözzük a családokat, közösen tegyenek azért, hogy elkerülhessék a veszélyeket a generációkon és kultúrákon átívelő online világban. Minden egyes ember – legyen akár 5, 40 vagy 75 éves, akár havonta egyszer, vagy naponta többször internetezik – formálhatja a világhálóról alkotott elképzelésünket, fejlesztheti digitális írástudásunkat, érthetőbbé teheti számunkra az online biztonság fogalmát.
Offline és online világunk szorosan összefügg: nagyszülők és unokák webkamera segítségével hidalnak át kontinensnyi távolságokat, diákok az internet segítségével készítik el házi feladatukat. Az online világ egy olyan különleges terep, ahol valamennyi korosztály együtt, egymástól tanulhat. A naprakész digitális tudással rendelkező fiatalok megtaníthatják szüleiknek az új technológiák használatát, de jól jöhet az idősek élettapasztalata, amikor az unokák felfedezőutakra indulnak a digitális világba.
Tudta, hogy…?
- a magyar gyerekek 53 százalékának publikus a közösségi oldalakon a profilja. (Az európai átlag 26 százalék).
- az internetező magyar 11-16 éves gyermekek az uniós átlagnál gyengébb készségekkel rendelkeznek a digitális írástudásra és a biztonságos internet-használatra vonatkozóan. Az önbizalom gyakran nem áll arányban a kellő digitális ismeretekkel.
- az interneten keresztül megvalósuló zaklatásban (bullying) a 9-16 éves magyar internetező gyermekeknek és fiataloknak az uniós átlagnak megfelelő mértékben volt részük az elmúlt egy év során: 100 megkérdezettből 6 tapasztalt ilyet.
- a szülők száz esetből azonban mindössze négyben (4%) tudnak a gyermeküket ért online zaklatásról – és ebben viszont Magyarország sereghajtónak bizonyult az Unióban.
- a szülői kontroll és támogatás hazánkban jóval átlag alatti.
- a gyerekek 55 százaléka szerint a szülői mediáció korlátozza online tevékenységüket.
- 9-16 évesek 36 százaléka állítja, hogy többet tud az internetről, mint szülei
- a gyerekek 73 százaléka szerint több segítséget kapott az internet használatában kortársaitól, mint szüleitől
- a fiatalok 44 százaléka kapott már segítséget, tanácsot az internet használatára vonatkozóan barátaitól, és 35 százalékuk adott tanácsot barátainak.
- Mégis, a legtöbb online biztonságra vonatkozó jótanács a szülőktől érkezik (63%), azután a tanároktól (58%), rokontól (47%), majd a kortársaktól (44%).
- A szülők a leggyakrabban családjuktól és barátaiktól (48%) kapnak internet biztonsági tippeket.