Kultúra

A tévében: szembenézés, menekülés, Valami Amerika

A legszélesebb népszerűségtől a kísérletező filmig jutunk ma, miközben pár megtörtént esettel is találkozunk.

Kellemes koraesti szórakozást ígér ez az 1996-os színházi felvétel: a Gene Stone-Ray Cooney szerzőpáros igazi vígjátékspecialista, az előbbi amerikai, az utóbbi angol és West End-klasszikus, és ők követték el a tipikus furcsa pár-felállásos darabot, a Miért nem marad reggelire? címűt. Ebben a fess, nett Benedek István kerül kapcsolatba a terhes, hippi Für Anikóval – a 19:00-kor a Duna TV-n kezdődő műsor egyben jó kis időutazás is lesz. Meg remek móka.

Két hete a Csak szex és más semmi óriási nézettséget produkált, több, mint egymillióan nézték meg. Most egy másik régi közönségsiker kerül a képernyőre, az utóbbi húsz éve egyik legsikerersebb filmje, a Valami Amerika. Három testvér megpróbálja összeszedni egy film költségvetését Alex nagybácsitól, aki persze maga sem az a dollárpapa, akinek látszik. Szervét Tibor, Szabó Győző, Hujber Ferenc, Pindroch Csaba, Ónodi Eszter, Oroszlán Szonja, és a felejthetetlen Schütz Ila főszereplésével 19:35-től a TV2-n. Vajon a film mennyire tudja megszorongatni az X-faktort?

Németország nem arról híres, hogy elsumákolná a számvetést, így nem meglepő, hogy 2009-ben elkészült a Németország ’09 című film, amely a fal leomlása utáni 20 év eredményeit, hatását, Németország állapotát vázolja fel németes könnyedséggel, azaz alapossággal. (Emlékeznek hasonló igényű alkotásra Magyarországról?) A film 13 rendező 13 kisfilmjéből áll össze egy nagy panorámaképpé, köztük a Parfümöt vagy a Lé meg a Lolát jegyző Tom Tykwerrel vagy a török származású Fatih Akinnal. Hát valahogy így kell megismerni, rendszerezni, tudomásul venni, feldolgozni a múltat, hogy legyen jövőnk is. 22:00, Duna2.

Olaszországban nem nagyon tanulnak semmiből a népek, igaz, őket nem is ezért szeretjük, hanem azért, ahogy ülnek az álló robogójukon, és nem csinálnak semmit, két kézzel gesztikulálnak telefonálás közben, pizzát esznek, mosolyognak. A maffiáért nem szeretjük őket, bár ebben is kifejeződésre jut családközpontúságuk, kétségtelenül. Az Elég a sötétből története viszont nem egyedi (és sajnos megtörtént): egy katolikus pap megpróbálta kicsit jobban kézbe venni utcagyerekek sorsát, amivel a maffia utánpótlását veszélyeztette, s ezért meg kellett halnia. Az olasz mindennapok egyik nagy terhéről – 23:25, Duna TV.

Még egy terrorhoz kapcsolódó film: a PVC-1 kolumbiai, szintén megtörtént esetet dolgoz fel. Egy tanyára rontó gerillacsapat nem kapja meg az áhított váltságdíjat, ezért a ház asszonyának a nyakára zacskóban pokolgépet erősítenek – a kamera azt rögzíti, ahogy a család megpróbál megszabadulni a kéretlen “ajándéktól”. Spiros Stathoulpoulos mindezt valós idejű kamerakezeléssel, kísérletező filmnyelven mondja el 0:35-től az m2-n.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik