Kultúra

Tömegek vonulnak ki a botrányos brit színielőadásról

A brit Royal Shakespeare Company meztelenséggel, mímelt szexuális aktusokkal és erőszakkal teli darabját minden este többtucatnyian hagyják ott.

Az előadás a svéd szerző, Paul Weiss világhírű műve, a „Jean Paul Marat üldöztetése és meggyilkolása, ahogy a charentoni elmegyógyintézet színjátszói előadják de Sade úr betanításában” alapján készült, és a társulat közel ötven évvel ezelőtt egyszer már nagy sikerrel játszotta is. A Jean-Paul Marat végnapjairól az elmegyógyintézetben színdarabot rendező de Sade márkiról szóló dráma akkor a Broadwayre is eljutott, és négy Tony-díjat kapott, az új verzióról viszont esténként átlagosan harmincan távoznak a szünetben, sőt arra is volt már példa, hogy nyolcvan szék maradt üres a második felvonásra.

„Tudtam, hogy megosztó darabnak szánták, de valójában a legrosszabb fajta szennyet próbálják komoly színházként eladni” – idézi a Telegraph.co.uk az egyik nézőt az előadással kapcsolatban, amelyben többek közt megerőszakolnak egy férfit, és megkínoznak egy transzvesztitát, aki később burkába öltözve tér vissza a színpadra. A 25 éves látogató azt is hozzáteszi: „Óriásit tévedett a társulat. Meg tudom érteni a távozókat, ez a produkció túllő a célon.”

Michael Boyd, a színház egyik elöljárója ennek ellenére védelmébe vette a darabot. „A Marat/Sade megváltoztatta a brit színjátszás arculatát, amikor 1964-ben először bemutatták – nyilatkozta a művészeti vezető. – Azért ellentmondásos, mert olyan témákat jár körbe, mint az őrület, az individualizmus, a szexualitás, a hatalommal való visszaélés, a szabadság és az elnyomás – ezek a kérdések pedig ugyanolyan érzékenyen érintik az embereket, mint a hatvanas években.” Boyd azt is hozzátette: minden jegyrendelőnek levelet küldtek, amiben figyelmeztették őket az előadás jellegére, és sokaktól kapnak pozitív visszajelzéseket is – így valószínűsíthető, hogy műsoron marad a dráma.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik