Kultúra

Ördög [filmpremier]

Öt kicsi átlagember a liftben. Vajon az-e közöttük az Ördög, aki a végére marad?

Misztikus thrillernek, horrornak és egyéb ropogós nevű emberszeletelő műfajnak azt nevezik, amikor az alkotónak nincs kedve azzal bajlódnia, hogy holmi emberi motivációkat találjon ki az ábrázolni kívánt öldöklések és csonkolások mögé, vagy valami valóságból ismerős dramaturgiai logikát próbáljon meg működtetni művében. Nem, az alkotó vérfürdőmester tojik az ilyesmire, őt az ijesztgetésben ne zavarják azzal, hogy összefüggéseket kérnek számon rajta, meg indítékot hőseitől. Azzal vacakoljon csak az a hülye Hitchcock. A misztikusként eladott izé kiötlőjénél a gonosz azért gonosz, mert ő a Gonosz és pont. És nevezett szerző még nagyon komolyan is néz ki a fejéből, hogy ha valakinek ez esetleg kevés lenne, hát szálljon már magába, és fedezze fel a mélyértelműséget az alkotói felszínességben.

Jelen filmet az elismert rettegésiparos, M. Night Shyamalan (valamint Brian Nelson) forgatókönyvéből állította elő bizonyos John Erick Dowdle: roppant professzionizmussal, kiporciózva minden hörgést és jajongást, letesztelve hol, mikor és menyi vér, könny és izzadság, illetve őrjöngő sikoly, komor elmerengés és abszolút komolyságal előadott falvédő-bölcsesség idézi elő a kívánt izgalmat az effélét kedvelő közönségben. A cselekmény az, hogy egy bennragadt lift időről időre elsötétülő fülkéjében erőszakos halál következtében sorra elhulló utasok egyike maga a Patás, aki mielőtt vinné elfelé a bűnös lelkeket, még jól meg is gyötri őket.

A dizájn ugyan korunkbéli, újdonság azonban nincs benne az égvilágon semmi. A szkeptikus nyomozó szembesülése a földöntúli hatalmakkal már a 19. század rémtörténeteinek is legismerősebb alapmotívuma volt. A büntetésüket el nem nyert bűnösök feletti ítélkezés Agatha Christie: Tíz kicsi néger (vagy indián, fordítása válogatja) c. alapvetéséből lehet ismerős, amely műnek nem hogy e fő motívumát, de komplett hatásmechanizmusát átveszi a tárgyalt dolgozat, annak kibontakozásával együtt (ha ezzel nem árulok el titkot). Annak a kínosan bornírt végkövetkeztetésnek az értékelésétől meg, hogy ha az Ördög létezik, akkor nyilván az Isten is létezik, hurrá, ezúttal eltekintenék.

Ördög, amerikai horror, 80 perc, 2010. rendező: John Erick Dowdle, Drew Dowdle, forgatókönyvíró: Brian Nelson, M. Night Shyamalan, operatőr: Tak Fujimoto, szereplő: Bojana Novaković, Jenny O’Hara, Bokeem Woodbine, Logan Marshall-Green, Geoffrey Arend, Chris Messina.

Hazai bemutató: november 18.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik