Kultúra

Egy csendes album a Linkin Parktól

A kemény gitárzenét hiphoppal és elektronikával keverő nu metal-banda az eddigi agresszív megszólalás helyett csendesebb vizekre evezett új albumán.

Az A Thousand Suns című anyag tizenöt dalából az első nyolc a Linkin Park kísérletező, filozofikus arcát mutatja meg, csupa olyat, ami eddig nem volt jellemző a csapatra. Olyan hangszerek kerültek előtérbe, mint például a zongora és olyan stílusok vannak jelen, mint a progresszív rock.

Az 1996-ban az amerikai nu metal színtér (Korn, System of A Down, Soil, Slipknot) szereplőjeként alakult, eddig mintegy 50 millió (!) lemezt eladott és kétszeres Grammy-díjas Linkin Park első stúdióalbuma, a Hybrid Theory 2000-ben jelent meg, ezt követte a Meteora (2003), majd a Minutes to Midnight (2007). A hattagú együttes több koncertfelvételt és remixlemezt is kiadott.

“Az új számok nem rúgják arcba a hallgatót. Arra törekedtünk, hogy az eddigiektől gyökeresen eltérő körülmények és hatások között dolgozzunk” – nyilatkozta Mike Shinoda a Linkin Park alapító rappere, az album társproducere nemrég a New Musical Expressnek.

A Linkin Park nemrég nyílt levelet tett közzé (ez a CD-hez mellékelt füzetkében is olvasható), amelyben kiemelik: nem hagyományos értelemben vett albumot készítettek. A munka ugyanis úgy kezdődött, hogy összegyűjtöttek különböző ötleteket, hangmintákat, visszhangokat, ami két év munkájával állt össze egy egésszé. “Szürreális, üdítő és sokszor kihívó utazás volt a kreatív ismeretlenségbe” – írták.

A szokatlanságok közé tartozott, hogy Rick Rubin, a másik producer (néhány korábbi referenciája: System of A Down, Red Hot Chili Peppers, Metallica, AC/DC, Johnny Cash) rávette őket az úgynevezett automatikus dalszerzés kipróbálására. Ez azt jelentette, hogy a mikrofon előtt élesben kellett a rappelést, éneklést improvizálni. Rubin korábban Johnny Cash-sel és Neil Younggal már alkalmazta ezt a módszert.

A lemezen hallható például a munkások jogaiért a hatvanas években küzdő amerikai aktivista, Mario Savio, valamint az atombomba atyja, Robert Oppenheimer hangja is. Shinoda szerint ezeket azért használták a zenék között, mert a mondanivaló napjaink történéseire is érvényes.

A szövegek összességében a büszkeség, a pusztulás, a megbánás témakörét járják körül. A tizedik trackkel a Linkin Park a rap szókimondó veteránja, a Public Enemy előtt is tiszteleg. “A Wretches and Kings című számmal megemeljük a kalapunkat Chuck D, a Public Enemy vezető rappere előtt. Ez az anyag leginkább hiphopos, agresszív dala” – mondta erről Mike Shinoda.

A Linkin Park (Shinoda mellett Brad Delson – gitár, billentyűk, Chester Bennington – ének, Joe Hahn – dj, Phoenix – basszusgitár, Rob Bourdon – dob) október 7-én Buenos Airesben kezdi új világkörüli turnéját, Dél-Amerikából Európába jönnek át (Németország, Ausztria, Franciaország, Dánia, Svájc, Nagy-Britannia), majd november közepén az Egyesült Arab Emirátusokban és Izraelben is fellépnek. A zenekar magyarországi rajongói klubja aláírásgyűjtést folytat egy itteni koncert érdekében.

A Linkin Park A Thousand Suns című lemeze Magyarországon a Magneoton/Warner gondozásában jelent meg.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik