Nagyvilág

Nem csillapodik a Meloni-kormány harca a Földközi-tengeren cirkáló NGO-hajókkal

STRINGER / Anadolu Agency / AFP
STRINGER / Anadolu Agency / AFP
Az olasz belügyi tárca szerint a Földközi-tengeren kutató és mentő feladatot végző civil szervezetek hajói mágnesként vonzzák az észak-afrikai területekről útnak induló migránsokat.

Olaszország az Afrikából Európába irányuló migráció egyik frontországa: 2022-ben több mint 102 ezer irreguláris migráns érte el az olasz partokat. Giorgia Meloni kormánya – a kampányígéretekhez híven és szinte rögtön a hivatalba lépés után – több olyan markáns intézkedést hozott, melyek a tömeges és illegális bevándorlásnak akarnak gátat szabni, azonban a vízi határok és a nemzetközi egyezmények nem könnyítik meg a dolgát.

A 2022. szeptemberi választáson Meloni pártja, az Olaszország Fivérei kapta a legtöbb szavazatot, így ő lett Olaszország első női miniszterelnöke. Meloni főbb kampányüzenetei világosak voltak az illegális bevándorlás kapcsán: kevesebb irreguláris érkező, több belbiztonság. Véleménye szerint ugyanis az európai uniós migrációs politika 2015 óta kudarcot vall a tömeges és jogellenes érkezések visszaszorítása terén, mivel képtelen különbséget tenni a menekültek és a gazdasági bevándorlók között. Ez azt eredményezi, hogy szinte bárki bejuthat illegális csatornákon keresztül az Európai Unió területére, ha van elegendő pénze az embercsempészeket kifizetni. Meloni több tévé- és rádióinterjú során hangoztatta, hogy az egyetlen megoldás az indulások megakadályozása lenne. Sérelmezte, hogy más EU-tagállamok csendben figyelik, hogy a földközi-tengeri kikötések zöme Olaszországban történik, és nem jelentkeznek azonnal a menekültekért. A migránsok szétosztási mechanizmusát hibásnak tartja, mivel az csak a nemzetközi védelemben részesülőkre vonatkozik, ám az ország partjaihoz érkezők több mint 70 százaléka gazdasági bevándorló.

Francesco Fotia / AGF / Universal Images Group / Getty Images Giorgia Melonit egy menekült gyerekkel ábrázoló falfestmény Rómában, 2022. november 23-án.

Meloni pártja hangsúlyozta, hogy a tömeges érkezés olyan adminisztratív és szociális terhet ró egyes olasz falvakra és városokra, amire korábban nem volt példa. Sok befogadóközpont megtelt, a migránsok fogadása, egészségügyi ellátása, elhelyezése, adminisztrációs ügyeik és integrációjuk roppant sokba kerül. A bevándorlókkal járó költségek egyenlőtlenül terhelik az olasz államkasszát más EU-tagállamokéval szemben. Erre reflektálva – és a 2015 óta zajló migrációs folyamatok értékeléseként – az Olaszország Fivérei programfüzetében az alábbi gondolatok olvashatók: „A biztonság a társadalmi együttélés alapja, illetve garantálja a fejlődést és a jólétet. A bűnözés régi és új formái közé beszoruló Olaszország egyre bizonytalanabb helyzetbe kerül. Az illegális bevándorlás veszélyezteti a polgárok biztonságát és életminőségét. Városaink lepusztultak és élhetetlenek. A külvárosokban és a történelmi központokban illegális lakásfoglalások, erőszak és kábítószer-kereskedelem zajlik. Erős politikai fordulatra van szükségünk a határainkon belüli jogszerűség biztosítása, a területeink újjáépítése, a társadalmi és gazdasági szerkezet megerősítése érdekében.”

Az „organikusan szerveződő” irreguláris érkezések mellett egyre nagyobb gondot okoz a Földközi-tengeren kutatást és mentést végző civil szervezetek jelenléte. Ezek az NGO-társaságok olyan hajókat üzemeltetnek, amelyek a tengeren hánykolódó migránsokat szisztematikusan begyűjtik, és az olasz vagy máltai partokhoz szállítják. Matteo Piantedosi belügyminiszter szerint ezek a vízi járművek megsértik a területi biztonságra vonatkozó nemzetközi és állami jogszabályokat, mivel nemzetbiztonsági kockázatot hordoz tevékenységük. A legtöbb esetben dokumentumokkal nem rendelkezőket tesznek partra, ami egyrészt megnehezíti a személyek beazonosítását, másrészt az elindulás okának bizonyítása is nehezebbé válik. Ezért a kormány hivatalba lépése után szinte azonnal olyan rendelkezéseket hozott, melyek megtiltják ezen hajók kikötését.

Ez a lépés a nemzetközi sajtóban is nagy port kavart, és csak az Európai Bizottság felszólítása után biztosították újra a fedélzeten tartózkodó emberek kiszállását, és a legközelebbi biztonságos helyen való elhelyezésüket.

Ezzel párhuzamosan Piantedosi továbbra is azt állítja, hogy az NGO-hajók jelenléte továbbra is húzó tényező a migránsok számára, és fontosak a bűnszervezeteknek, melyek működési metódusukat az NGO-hajók jelenlétére alapozzák a térségben. Véleménye szerint ugyanis az észak-afrikai régióban tevékenykedő embercsempészek nyugodt szívvel indíthatják útnak az embereket például Líbiából, Tunéziából, Marokkóból, hiszen joggal bízhatnak abban, hogy egy civil szervezet hajója úgyis felveszi őket. A VesselFinder oldalon például szinte naprakész információkat kaphatunk egy-egy hajó pontos tartózkodási helyéről.

2022-ben 15 hajó szállított migránsokat a Földközi-tengeren 12 különböző civil szervezet égisze alatt, amelyek közül csak egy volt olasz. A legnagyobb hajókat az Orvosok Határok Nélkül (MSF) francia-svájci szervezet és az SOS Méditerranée üzemelteti, melyeknek a székhelye Franciaországban van, és nagyrészt a francia helyi hatóságok finanszírozzák őket. Az előbbi Geo Barents hajója (a 2022. december 20-i adatok szerint 3844 migránst szállított partra) és az utóbbi Ocean Vikingje (2387 főt tett ki olaszországi kikötőknél) is norvég lobogó alatt közlekedik. A német Sea Watch tavaly csak a harmadik helyen végzett, két hajójával 1825 migránst mentett ki, de lesz egy újabb, nagyobb hajója, a Sea Watch 5, amely 2023-tól még több bevándorlót tud majd felvenni a fedélzetére.

Az NGO-szervezetek azt hangsúlyozzák, hogy olyan feladatot látnak el önként, amit valójában az Európai Uniónak kellene elvégeznie: életeket mentenek. Szerintük humanitárius tevékenységük hiánypótló, és az új olasz kormány által generált újabb és újabb akadályok csak hátráltatják az ő munkájukat, ami miatt egyre több ember fullad bele a tengerbe.

A civil szervezetek és az olasz vezetés közötti harc máig nem csillapodott: néhány hete fogadtak el egy olyan rendelkezéscsomagot, amelynek értelmében miután egy NGO-hajó kimenti a lélekvesztőben hánykolódókat, rögtön el kell indulnia egy biztonságos kikötő felé ahelyett, hogy folytatná útját újabb és újabb migránsok után kutatva. A csavar a helyzetben az, hogy azt, melyik kikötő számít éppen biztonságosnak, illetve hogy hova köthetnek ki a civil szervezetek hajói, az olasz hatóságok döntik el. A rendeletcsomag másik része, hogy a civil hajóknak már a fedélzeten tájékoztatniuk kell a migránsokat arról, hogy az Európai Unión belül bárhol benyújthatják a menedékkérelmüket. Ha a kapitányok ezt elmulasztják, akkor 50 ezer euróig (mintegy 20 millió forint) terjedő pénzbírsággal sújthatják őket, ha pedig ismételt szabályszegést követnek el, akkor a hajókat akár le is foglalhatják. A lépést a civil szervezetek egyöntetűen elítélték, és amiatt csalódottságuknak adtak hangot. „Az olasz kormány új rendelete arra szólít fel, hogy hagyjuk az embereket megfulladni” – nyilatkozta a Sea Watch egyik szóvivője.

STRINGER / Anadolu Agency via AFP Migránsok a német Sea-eye4 hajó fedélzetén Nápolyban 2023. február 6-án.

Az ügy kapcsán fontos arra is rávilágítani, hogy Piantedosi hivatalának egyik dokumentuma szerint a 2022-ben Olaszországba érkezetteknek csak mintegy 10 százalékát tették partra nem kormányzati szervezetek hajói. Ahhoz, hogy az érkezők számát mérsékelni lehessen, a fő problémát kellene kezelni: a kibocsátó országok gazdasági és társadalmi stabilitását kellene növelni. Emellett az észak-afrikai államok politikai vezetőivel kialakított stratégiai kapcsolat is kulcsfontosságú, hiszen végső soron ők az Európába vezető vízi útvonalak kapuőrei.

Összegezve elmondható, hogy az előző évekhez hasonlóan

tavaly sem a háború elől menekült a Földközi-tengeren kis halászhajókon vagy az európai civil szervezetek által üzemeltetett nagyobb hajókon átkelő migránsok többsége. A 2022-ben érkezett 102 ezer emberből 86 ezer biztonságos országokból származott.

Közülük több mint 20 ezren Egyiptomból, 18 ezren pedig Tunéziából indultak útnak. A harmadik helyen Banglades állt, amelynek több mint 14 ezer állampolgára döntött úgy 2022-ben, hogy a Földközi-tengeren keresztül Olaszországba utazik illegális körülmények között. Ezen országok egyike sem áll háborúban, vagy nem arról híres, hogy üldözné állampolgárait, így nyilvánvaló, hogy a legtöbb migráns azért fizette ki a több ezer eurót az embercsempészeknek, és kockáztatta életét, hogy gazdasági bevándorlóként jobb körülmények között élhessen az Európai Unió területén.

 

Tóth Klaudia, a Migrációkutató Intézet munkatársa

Ajánlott videó

Olvasói sztorik