Nagyvilág europoli

Kötelező lesz az EU-ban az egynapos autópálya-matrica

Kummer János / 24.hu
Kummer János / 24.hu
Az Európai Parlament döntött az útdíjak reformjáról.

Az Európai Parlament megszavazta, hogy az összes olyan uniós tagállamban, amely útdíjat vezetett be, legyen kötelező az egynapos matrica is. A vitában nem szólalt fel magyar képviselő.

Az uniós szabályok felülvizsgálatának az volt a célja, hogy a fizetendő díj összegét a jövőben az úthasználat időtartama helyett a távolság határozza meg, hogy a jövőben jobban érvényre juttassák a „szennyező fizet” és a „felhasználó fizet” elveket.

Az új szabályokat első körben a nehézgépjárműveknél (teherautók, kamionok, buszok) vezetik be. A tagállamoknak nyolc éven belül át kell állniuk a távolságalapú díjakra, 2026-tól pedig a teherautókra és buszokra azok széndioxid-kibocsátása alapján különböző útdíjat kell megállapítaniuk. A zéró- vagy alacsony kibocsátású járművekre jelentősen alacsonyabb útdíjat kell előírni.

Útdíj kisteherautóra és személyautóra

Az új szabályok szerint az alkalmi úthasználóknál, a méltányosság jegyében a személyautók matricáit rövidebb időtartamra (egy napra, egy hétre vagy 10 napra) is meg lehet majd váltani, árukat pedig maximálják. Azok az országok, amelyek az úthasználati díjat könnyebb járművekre – kisteherautókra, minibuszokra és személyautókra – is kiterjesztenék, választhatnak majd az idő-, vagy távolságalapú rendszer közül.

Kapcsolódó
Az autóklub nem támogatja a napi autópálya-matrica bevezetését
A lépést a jelenleginél lényegesen drágább kilométer-arányos autópályadíj előszobájának tartják.
Kapcsolódó
A Jobbik teljesítené az autósok álmát
Parlament előtt a javaslat az egynapos autópálya-matricáról.

A tagállamoknak három évvel a szabályok életbe lépése után nyilvánosan be kell számolniuk az útdíjak összegéről és a bevétel felhasználásról. Az olasz jelentéstevő, Giuseppe Ferrandino azt mondta, nagyon örül

annak, hogy mindenféle forgalomban lévő járműtípusra sikerült kiharcolni az egynapos matricát, mert ennek köszönhetően az egy-egy országon csak átutazók is méltányos árat fizetnek majd. Ez az idegenforgalom szempontjából is jó hír: ezentúl nem járnak rosszul az útnak indulók.

A szabályok 20 nappal azt követően lépnek életbe, hogy megjelennek az Európai Unió Hivatalos Lapjában. A tagállamoknak két évük lesz arra, hogy felkészüljenek az új szabályok alkalmazására.

 

Kapcsolódó
Újra módosult a fizetős utakról szóló rendelet
Péntektől újabb változások az e-matrica rendszerben, megjelent Palkovics László rendelete.  
A projekt az Európai Unió társfinanszírozásával, az Európai Parlament kommunikáció területére vonatkozó támogatási programja keretében valósult meg. Előkészítésében az Európai Parlament nem vett részt, és semmilyen felelősséget vagy kötelezettséget nem vállal a projekt keretében nyilvánosságra hozott információkért és álláspontokért, amelyekért kizárólag a szerzők, a megkérdezett személyek, a program szerkesztői és terjesztői felelősek az alkalmazandó jognak megfelelően. Az Európai Parlament nem felel a projekt megvalósításából esetlegesen származó közvetlen vagy közvetett károkért sem.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik