Az új gépkocsiknál akár 50-60 százalékkal is olcsóbb használt autók rendkívül népszerűek Romániában, elsősorban azért, mert a közvélekedés szerint hiába 10-15 évesek, még mindig jó állapotúak, hiszen a nyugati sztrádákon futottak, nem pedig a kátyús romániai utakon.
A statisztikák szerint 2020-ban 381 495, külföldről behozott használt autót jegyeztek be, 2021-ben viszont már 395 759 darabot. Messze a legkedveltebbek a német járművek, a használt import közel 52 százalékát teszik ki – derül ki a carVertical elemzéséből. A népszerűség magyarázata, hogy a vásárlók úgy vélik, a németek vigyáznak az autóikra és ezek minősége jobb, megbízhatóbbak.
A második helyen a Belgiumból hozott autók állnak 14,3 százalékkal. A szakemberek szerint ennek egyik oka, hogy a belga biztosítók előszeretettel nyilvánítanak egy autót totálkárosnak, hogy megússzák a javítási költségeket. Ezekre pedig azonnal lecsap a kiválóan megszervezett romániai importőrök kinti hálózata, amely állandó résztvevője az árveréseknek. A tapasztalatok szerint a totálkárosnak nyilvánított autók távolról sem azok, némi bütyköléssel szinte újjávarázsolják őket egy romániai műhelyben, és hatalmas nyereséggel értékesítik.
A toplista harmadik helyezettje Hollandia (8,6 százalék), majd Olaszország 4,8 százalékkal, ahol népes román kolónia él több nagyvárosban is.
A használt autók piaca természetesen messziről veri az új autókét, amelyekből 2021-ben 120 208-at helyeztek forgalomba Romániában. Várhatóan az olló idén tovább nyílik, hisz a félvezetők világpiacon tapasztalható hiánya miatt egy új autóra akár fél esztendőt is várni kell, és ilyen esetben az emberek inkább vesznek egy bizonytalan múltú, biztosan megbuherált, de csillogó régit, állítja az autovit.ro portál. Úgy vélik, a pandémia is a használt autók kereskedelmét fűti, hisz a fertőzöttségtől való félelem miatt sokan kerülik a tömegközlekedést, inkább költenek 2-3 ezer eurót egy zajos és füstös járgányra.
Pedig az elmúlt években regnáló kormányok többször igyekeztek megfékezni a roncskocsi-importot a különböző extra terhekkel, például környezetvédelmi adókkal. Ezek a próbálkozások azonban rendre megbuktak, sőt, hosszas pereskedést követően a plusz adót a tulajdonosok visszaigényelhették. Ugyanakkor évek óta fut az úgynevezett roncsautó-program, amelynek keretében aki egy kijelölt telepen leadja ócska kocsiját, és vállalja egy új vásárlását, mintegy 1 500 eurónak megfelelő lejt írnak le az új autó árából, amelyhez további bónuszokat igényelhet, amennyiben a kinézett autó kiemelten környezetbarát. A 2021-es programra egyébként a román kormány közel egymillió eurós keretet biztosított.
Attól sem fog csökkenni a Románia felé a sztrádákon átguruló horrorkaravánok száma, hogy tavaly óta kormányrendelet kötelezi a használt autókat importáló cégeket, hogy az értékesítés előtt maguk jegyeztessék be a forgalomba az autót, ne cselezzék ki az áfa befizetését. Mert az eddigi gyakorlat szerint igyekeztek olcsón, még az ideiglenes piros rendszámmal eladni, nem pedig sorokat állni a megyei bejegyzési hivataloknál (RAR). Utóbbiak működése szintén horrorisztikus, legalábbis a becsületes, hétköznapi állampolgárok számára. Nem véletlen az összefonódás az importőrök és a hivatalnokok között, évente több RAR-igazgatót, alkalmazottat is letartóztatnak kenőpénz elfogadásáért.