Nagyvilág

Két újabb rendkívüli lépés a brit vezetéstől, mert nincs elég üzemanyag a benzinkutakon és élelmiszer a boltokban

Jon Super / MTI / AP
Jon Super / MTI / AP

Készenlétbe helyezte a brit kormány a hadsereg üzemanyag-szállító tartálykocsik vezetésére kiképzett tagjait az üzemanyag-kiskereskedelemben támadt súlyos ellátási problémák enyhítésére.

Kwasi Kwarteng, az üzleti ügyek minisztere hétfő éjjel bejelentette: a fegyveres erők tartályautó-vezetői korlátozott számban készen állnak arra, hogy szükség esetén bekapcsolódjanak a polgári üzemanyag-fuvarozásba az ellátási hálózat stabilizálása végett, írja az MTI.

Grant Shapps közlekedési miniszter ugyancsak hétfő éjjel bejelentette azt is, hogy a veszélyes áruk közúti fuvarozására jogosító, de a következő hetekben lejáró vezetői engedélyek érvényességét kormány automatikusan 2022. január 31-ig meghosszabbítja, vagyis az ilyen jogosítványok birtokosainak nem kell otthagyniuk munkájukat, hogy az ötévenként kötelező továbbképzésen részt vegyenek. Az intézkedés az év végéig lejáró veszélyesáru-fuvarozói jogosítványokra terjed ki.

A kialakult ellátási fennakadások előzményeként a múlt héten országszerte pánikszerű üzemanyag-felvásárlási roham kezdődött Nagy-Britanniában, miután több nagy forgalmazó bejelentette, hogy kénytelen töltőállomásokat bezárni a krónikus sofőrhiány okozta logisztikai fennakadások miatt.

Hétfőn sok országrészben már alig lehetett üzemanyaghoz jutni, és mindenhol hosszú autósorok kígyóztak a benzinkutak előtt. A legsúlyosabb ellátási fennakadások Londonban keletkeztek: a brit fővárosban a sajtó által idézett iparági források szerint a benzinkutak 90 százaléka kifogyott az üzemanyagból, miután a kereslet a megszokott szint hatszorosára ugrott.

A brit kormány bejelentette, hogy egy időre enyhíti a külföldi kamionsofőrök vízumszabályait a lakossági élelmiszer- és üzemanyag-ellátásban támadt fennakadások enyhítése végett.

A szakmai érdekképviseleti szervezetek azonban teljesen elégtelennek minősítették a kormányzati intézkedést, közölve: számításaik szerint a brit áruszállítási szektorból legalább százezer kamionsofőr hiányzik, elsősorban azért, mert a brit EU-tagság tavalyi megszűnése (Brexit) óta rengeteg uniós munkavállaló távozott Nagy-Britanniából.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik