MTI/Koszticsák Szilárd
Nagyvilág

Milliárdokkal tolja a kormány a Vajdaságban is a propagandát

2011 és 2019 között 12 millió euróval (körülbelül 4,3 milliárd forinttal) támogatták Szerbiában megjelenő magyar nyelvű sajtótermékeket magyar közpénzből – írta meg a Szerbiai Oknyomozó Újságírói Központ (CINS) , amit a Szabad Magyar Szó szemlézett. A milliárdos támogatások főleg olyan, a Fideszhez közel álló médiumokhoz kerültek, amelyek Orbán Viktor pártjának és szövetségeseinek az üzeneteit közvetítik.

A cikkben megszólalók nyilatkozatai alapján a magyar miniszterelnök befolyásra tesz szert Szerbiában a vajdasági média révén.

Szerbiában a legnagyobb magyar médiacég Szabadkán található: a Pannon Rádió és Televízió tulajdonába két rádióállomás (Pannon Rádió, Szabadkai Magyar Rádió), egy televízió (Pannon Televízió) és egy honlap (pannonrtv.com) tartozik. Ez a cég a magyar kormány 2011 és 2019 között támogatásának a legnagyobb nyertese: a Bethlen Gábor Alapítványon keresztül több mint kilencmillió euróval ( 1,1 milliárd forinttal) támogatták a Pannon RTV-t, ennek majdnem a felét a 2019-es évben kapták.

A CINS szerint a Pannon RTV a több millió euróért a magyar kormány érdekeit képviseli, népszerűsítik Orbán Viktort és a Fideszt, és ezáltal növelik a magyar miniszterelnök és pártjának a befolyását Szerbiában.

Budapesten képesek kitalálni, hogy több száz migráns gyűlt össze Észak-Bánátban, és csak a megfelelő pillanatra várnak, hogy áttörjék a kerítést. Ekkor mi kimegyünk a helyszínre, és kiderül, hogy a néhány száz helyett mintegy 40-50 migráns tartózkodik ott, akik általában békések. Ennek ellenére azt kérik, hogy arról számoljunk be, hogy négyszázan vannak, még akkor is, ha ezt nem tudjuk a felvételekkel bizonyítani. Az is megtörtént, hogy Budapesten valakinek kipattant a fejéből, hogy a migránsok betörtek és kifosztottak több házat, és megtámadják az időseket. A helyszínen kiderült, hogy ez nem így van, a migránsok egy üresen álló házba mentek be, a fosztogatás pedig abban nyilvánult meg, hogy a régi padlót felfeszítették és eltüzelték, mert tíz Celsius-fok volt

– mondta egy, a neve elhallgatását kérő Pannon RTV-s dolgozó, aki hozzátette, hogy ezeket az anyagokat a Magyar Televízióban is leadják.

Bodzsoni István, a Pannon RTV igazgatója szerint a Pannon RTV szerkesztéspolitikája független. A Pannon RTV 2013-ban és 2015-ben az elkészített anyagokárt, valamint felszerelés vásárlására 81 912 eurót kapott az MTVA-tól: Bodzsoni szerint nagyon jó az együttműködésük. Az igazgatót 2019-ben a Magyar Érdemrend tisztikeresztjével tüntették ki.

A Pannon RTV mellett a Magyar Szó, a Hét Nap, a topolyai Express TV és a Régió Rádió, a Vajdaság Ma hírportál, a Jó Reggelt Vajdaság véleményportál és még mintegy húsz tmédium kapott támogatást Magyarországtól.

Nemcsak a magyarországi támogatás kapcsolja össze a Magyar Szót, a Hét Napot és a Pannon RTV-t, ugyanis a Magyar Szó szabadkai szerkesztősége, a Hét Nap, valamint a Szabadkai Magyar Rádió is ugyanabban a médiaházban kapott helyet, és mindhárom alapítója a Magyar Nemzeti Tanács, amelynek a székháza ugyanazon a címen található, amelyiken a Vajdasági Magyar Szövetség is működik.

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

A cikkhez ide kattintva szólhatsz hozzá.
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.