Nagyvilág
A Boeing 737 from KLM Royal Dutch Airlines quickly retracts the landing gear and doors after taking off from runway 06 at Amsterdam Schiphol Airport.  The airport code for Schiphol is AMS.

Ha nem a futómű nyomja agyon őket, akkor a fagy végez a repülőgépek potyautasaival

Kevesen élik túl a vakmerő próbálkozást, mégis meglepően sokan vágnak neki a veszélyes útnak.

Három hete Franciaország tengerentúli területei közt egy kétórás repülőutat élt túl az a potyautas, aki az Air France utasszállító gépének futóműházába rejtőzött. Az Airbus A320 a Guadeloupe megyei Pointe à Pitre repülőtérről szállt fel és Francia Guyana székhelyén, Cayenne-ban szállt le.

A beszámolókból kiderült, hogy nem egyedi esetről van szó, pedig számos veszély leselkedik a futóműaknában elrejtőző utasokra. Behúzáskor a futómű agyonnyomhatja őket, 2500 méteres magasságban pedig fennáll a kihűlés veszélye. A repülőgép utazómagasságán az oxigénnyomás már olyan alacsony, hogy a potyautas elveszíti az eszméletét, ráadásul keszonbetegség is fellép, nitrogénbuborékok keletkeznek a vérben és a szövetekben – írja az Airlive.net szakportál, az Airportal.hu pedig hozzáteszi, hogy ha mindezt túl is éli valaki, nagy a veszélye annak, hogy öntudatlan állapotban zuhan ki a leszállást megelőző futóműnyitáskor.

Mintha hirtelen a Mount Everest tetején találná magát

Több horrorisztikus eset is előfordult Londonban és környékén: 2015-ben Richmondban egy irodaház tetején találtak rá egy férfi holttestére, aki a dél-afrikai Johannesburgból a brit fővárosba tartó British Airways-járaton rejtőzött el másodmagával, leszállás előtt pedig kizuhant. A társa túlélte a csaknem 12 órán át tartó utat, de súlyos sérülésekkel került kórházba. Előtte három évvel egy londoni utcán bukkantak egy 26 éves mozambiki férfi holttestére, ő egy Angolából induló járaton bújt el.

2014-ben egy 16 éves fiú elszökött kaliforniai otthonából, és bemászott a San José-i repülőtérre, ahol egy Mauira tartó Boeing 767-es futóműházában rejtőzött el. Leszállás után a Hawaii-hoz tartozó sziget repülőterén zavart, bódult állapotban találták meg. A nyomozóknak elmondta, hogy felszállás után elveszítette az eszméletét.

A repülőgépek utaskabinjaiban az utasok számára elviselhető szinten tartják a légnyomást, de a futóműházban természetesen nem, a CNN által megkérdezett légügyi szakértő, Jeff Wise azt mondta, olyanok a körülmények, mintha valaki hirtelen a Mount Everest tetején találná magát. Egy másik szakértő, Jose Wolfman Guillen pedig elmondta: egyáltalán nem nehéz bemászni a futóműaknába, és sok dolog van belül, amibe kapaszkodni lehet, de kevesebb hely marad a potyautasnak, mint egy autó csomagtartójában, és azt is meg kell tippelnie, hogyan helyezkedjen úgy, hogy a behúzott futómű ne nyomja agyon.

Chassis details of the old plane.
Fotó: iStockphoto

Kezet fogni Zidane-nal

Egy külön Wikipedia-oldalt is létrehoztak, ahol összefoglalják azokat az eseteket, amikor a repülőgépek futóműházába bújva próbáltak utazni emberek. 1946 óta csaknem száz ilyen esetet jegyeztek fel, és csak a potyautasok negyedének végződött szerencsésen az útja, a sérüléseket nem számítva. Szembetűnő, hogy

a próbálkozók között nagyon sok volt a tizenéves, és arra is lehet következtetni, hogy sokan – főleg Afrikából, valamint Közép- és Dél-Amerikából – a jobb élet reményében kockáztattak.

Nem a kilátástalanság motiválhatta azt a 24 éves tahiti férfit, aki 2000-ben az Air France Boeing 747-esének futóműházába rejtőzve Los Angeles-ig jutott. A gép Párizsig repült, üzemanyagért szállt le a kaliforniai városban, itt találták meg öntudatlan, kihűlt állapotban Fidel Maruhit. Egy hónappal később a pape’ete-i bíróságon már maga mondta el, azért akart Franciaországba eljutni, hogy kezet rázhasson a sztárfocistával, Zinedine Zidane-nal. Végül nem ítélték el, miután megígérte a bírónak, hogy többé nem fog ilyesmivel próbálkozni.

2010-ben egy húszéves román férfi egy arab sejk magángépének futóműházában rejtőzött el a bécsi repülőtéren. Sérülés nélkül megúszta a 97 perces utat Londonig, annak ellenére, hogy -40 fokos külső hőmérsékletet kellett kibírnia. Az osztrák sajtó szerint az lehetett a szerencséje, hogy a rossz időjárás miatt a szokásosnál jóval alacsonyabban repült a gép.

2013-ban Moszkvában, a Vnukovói Nemzetközi Repülőtéren egy Riminiből érkező chartergép futóművén vérnyomokat találtak a karbantartók. A futóművet megvizsgálva egy fiatal férfi holttestére bukkantak, egy grúz útlevél volt nála. Megállapították, hogy már négy nappal korábban halálra fagyott, a repülőgép legalább hét járatot teljesített holttestével a futóműházban.

1970-ben egy ausztrál fotós döbbenetes képen örökítette meg, ahogy egy 14 éves fiú felszállás közben kizuhant egy DC-8-as futóműaknájából. Az ausztrál tinédzser pár nappal korábban szökött meg otthonról, és belopózott a repülőtérre, ahol jóval a felszállás előtt elrejtőzött a Sydneyből Tokióba tartó gépen. A tragédia idején John Gilpin épp a felszálló repülőgépeket fényképezte, de csak a film előhívása után fedezte fel, hogy az egyik fotón látható a 60 méter magasból lezuhanó Keith Sapsford, aki nem élte túl a zuhanást.

Ha egy gyerek be tud jutni, egy terrorista is képes lehet rá

A maui eset után a CNN felvetette a kérdést, hogy ha egy tizenéves gyerek képes rá, vajon ki juthat még be egy repülőtérre? Bár az Egyesült Államokban elsősorban a közlekedésbiztonsági hatóságra mutogattak, annak hatásköre elsősorban a reptéri épületekre korlátozódik, kint pedig a helyi és a reptéri rendőrség felel a biztonságért. Megjegyezték, hogy a San José-i repteret majdnem tíz kilométernyi drótkerítés fogja körbe, szögesdróttal a tetején, de nagy részen nem éri el a kétméteres magasságot. A repteret biztonsági kamerákkal is figyelik, de a fiú sötétben mászott be, és csak utólag vették észre a felvételeken. Michael Kay légügyi szakértő a CNN-nek megjegyezte: ha csak úgy be lehet mászni egy repülőgép futóműaknájába, akkor az is előfordulhat, hogy valaki veszélyes dolgot helyez el ott.

Ferihegyen 2010-ben érkezett hír utoljára illetéktelen behatolóról, egy 19 éves férfit fogtak el. Ő a Tények akkori beszámolója szerint azt mondta, futni indult hajnalban, de az eső és a köd miatt eltévedt. Védekezését az is gyengítette, hogy a repülőtér fegyverrel szigorúan őrzött biztonsági terület, ráadásul 25 kilométer hosszan 3 méter magas szögesdrót-kerítéssel van bekerítve, amelyen nem lehet véletlenül bejutni.

Ajánlott videó mutasd mind

Ha kommentelni, beszélgetni, vitatkozni szeretnél, vagy csak megosztanád a véleményedet másokkal, a 24.hu Facebook-oldalán teheted meg. Ha bővebben olvasnál az okokról, itt találsz válaszokat.

A cikkhez ide kattintva szólhatsz hozzá.
Detail of water purification plant from industrial processes
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.