Nagyvilág

Etióp gép: hiába próbálták a pilóták kézzel irányítani a repülőt

Etiópia nyilvánosságra hozta csütörtökön a hetekkel ezelőtti repülőgép-katasztrófája első vizsgálati eredményeit, de meg nem nevezett tisztségviselők, akikkel már ismertették ezeket, beszámoltak szerda este egyes részletekről a Wall Street Journal amerikai lapnak.

Az etióp légitársaság egyik Boeing 737 MAX típusú gépe március 10-én zuhant le Addisz-Abeba közelében. Öt hónappal korábban ugyanez az új típus – akkor a Lion Air légitársaságé – zuhant le Indonéziában. Az utóbbi katasztrófa hatására az egész világon leállították e típus repülését, és vizsgálják a katasztrófák okait.

A magyar idő szerint csütörtök délelőtt nyilvánosságra hozott jelentésből kiderült, hogy a gép egyik szoftvere, az átesésvédelmi rendszer (MCAS) miért kapcsolódott be újra, miután a pilóták a gép orrának előre dőlése miatt a vészhelyzeti eljárásnak megfelelően kikapcsolták – írta a Reuters hírügynökség.

A Boeing cég szerdán bejelentette, hogy sikerrel tesztelte az MCAS rendszer frissítését. Az MCAS-t magában foglaló repülésirányítási rendszert, amely újabb biztonsági funkciókkal bővült, a múlt héten adta ki a cég.

A meg nem nevezett tisztségviselők elmondták az amerikai lapnak, hogy bár a pilóták kikapcsolták az MCAS-t, és megpróbálták manuálisan irányítani a gépet, de nem tudták elérni, hogy emelkedjen. Ezután elkövették azt a hibát, hogy visszakapcsolták az MCAS-t, ami csak rontott a helyzeten.

A BBC azt írta, hogy a gép többször is zuhanórepülésbe kezdett, a pilóták pedig hiába próbálkoztak, nem tudták irányítani azt. Dagmawit Moges közlekedési miniszter azt mondta egy sajtótájékoztatón, hogy a legénység mindent megtett, amit a gyártó előírt ilyen esetekre, de ez sem segített.

Az Ethiopean Airlines légitársaság egyik vezetője közleményt adott ki, amelyben azt írta, hogy nagyon büszke a lezuhant gép pilótáira, akik magas szintű munkát végeztek.

Az amerikai szövetségi légügyi hatóság (FAA) bejelentette szerdán, hogy ismét megvizsgálja a Boeing 737 MAX-ok biztonságosságát, e célból külön bizottságot hoz létre. Az FAA egyik tisztségviselője megjegyezte: a felülvizsgálat független attól, hogy a hatóság mikor engedi vissza a forgalomba a géptípust.

Kedden az amerikai szenátus kereskedelmi bizottsága közölte: vizsgálja azokat a bejelentéseket, miszerint egyes légiközlekedési biztonsági felügyelők, köztük olyanok is, akik éppen a Boeing 737 MAX-okat ellenőrizték, nem voltak megfelelően kiképezve és levizsgáztatva.

(MTI)

Kiemelt kép: Europress/Markus Mainka/picture alliance/dpa Picture-Alliance

Ajánlott videó

Olvasói sztorik