Nagyvilág

Letaszíthatják trónjáról a YouTube királyát

PewDiePie, polgári nevén Felix Kjellberg a világ legnépszerűbb youtubere. Több mint 80 millió feliratkozója van, ami sokáig elérhetetlennek tűnt, és egyetlen rivális csatorna kivételével ma is az. PewDiePie neve onnan is ismerős lehet, hogy többször került olyan helyzetekbe, amikor magyarázkodnia kellett, mert egy-két videója rasszizmusgyanús, illetve nyíltan rasszista „elszólásokat” tartalmazott, amikkel saját bevallása szerint is túllőtt a célon.

Ilyen volt például, amikor a frissen kijött PlayerUnknown’s Battlegrounds játékot mutatta be, és miközben játszott, kicsúszott a száján egy „Micsoda kibaszott nigger” kiáltás. Megjegyzése miatt a játék alkotói elhatárolódtak tőle, a Disney pedig felbontotta a vele kötött szerződést. Utólag természetesen elismerte hibáját és elnézést kért.

A 29 éves svéd videóst nemigen lehet párhuzamba állítani a legtöbb híres nyugati youtuberrel. Főleg a szobájában gyártja tartalmait, nem szállt be a youtuberek közt folyó „drámákba”, nem nagyon osztott meg a kollégáit savazó számokat, ami kicsit furcsának is tűnik a YouTube-on, ahol években mérhető divatja van ezeknek. Kjellberg egy másfél évvel ezelőtti videójában kifejtette, hogy nem szereti az ilyen üzengetéseket, mert gyerekesnek tartja őket.

Nemrég viszont megtört a jég.

Veszélybe került a trónja

PewDiePie-nak kihívója akadt. Nem kaliforniai fehér srácok napi videoblogjai veszélyeztetik, hanem

a T-Series nevű indiai kiadó csatornája.

Ezt megérezvén gondolhatta úgy, hogy csinálnia kell egy dalt a T-Series ellen, amelynek „bűne” az, hogy jelenleg már több mint 80 millió feliratkozóval rendelkezik, pár százezer felhasználóval megközelítve a YouTube királyát. Csinált is, tele áthallásokkal:

Illetve ilyen sorokkal:

Ülj le a francba, T-Series

Azért vagyok itt, hogy kibeszéljelek

Próbálsz letaszítani az első helyről

De te India vagy, vesztes, szóval ne gondold, hogy nyertél.

Az indiai csatorna a tavalyi év elején szinte sehol sem volt. Ahogy az alábbi grafikonon látszik 2018 elején a kiadónak alig több mint 31 millió feliratkozója volt, amivel ma a top 10-be se férne be. Tavaly január és július között viszont megduplázta feliratkozóinak számát, novemberre pedig kevesebb, mint 200 ezerre csökkentette hátrányát a Youtube királya mögött, ez a különbség azóta is kitart.

Önálló alkotó vs. kapzsi vállalat

Az indiai kiadó főként hindi nyelven gyárt tartalmat, ami az 1,3 milliárdos népességű Indiában meg is találta közönségét, csak ott 245 millió nézőt érnek el. PewDiePie sem hiába beszél angolul svéd helyett, és a negyedik legtöbb feliratkozóval rendelkező, portugál nyelvű KondZillának is főleg a 200 milliós Brazília miatt lehet 45 millió követője.

A BBC nemrég megszólaltatta a T-Series-t, amiről PewDiePie előtt nem sokan hallottak a világ nyugati felén. A főleg filmekkel és zenékkel foglalkozó kiadó az 1980-as években indult a jelenlegi elnök, Bhushan Kumar apja, Gulshan Kumar vezetésével. Amikor az idősebb Kumart megölték egy lövöldözésben, a fia vette át a cég vezetését, felépítve a világ egyik legnagyobb kiadóját. Különösen az utóbbi időben volt szembetűnő a növekedés: 160 ezer dal, 50 ezer videoklip tartozik alájuk, videóikat 55 milliárdan látták összesen, legutóbb pedig feltűnt náluk a világ egyik leghíresebb rappere, Pitbull is. Mindezt úgy, hogy a közönség főleg Indiából, Pakisztánból és az Öböl-menti országokból kerül ki. Céljuk Bollywood legnagyobb kiadóvállalatává válni. Erre pedig minden esélyük megvan, az idei az évre 21 filmmel készülnek, jelenleg pedig tárgyalnak egy „nagy nemzetközi popsztárral is”.

A csatorna központi témája a romantika. Kumar szerint,

Indiában a romantikus és szomorú dalok soha nem fognak meghalni.

Ebben igaza is lehet: mind a már említett KodZilla, mind a T-Series videóiban és zenéiben erősen ragaszkodnak a sztereotipikus kulturális sajátosságokhoz, ami előbbi esetben a félmeztelen emberekkel megtöltött tengerparti koktélozós karneválhangulatot, utóbbinál pedig elsősorban a zenés-táncos vidámságot jelenti:

A Youtube ázsiai részlegének igazgatója szerint a csatorna sikere ehhez hasonló okokban keresendő. Gautam Anand azt mondta, a T-Series miután korán meglátta a platformban rejlő lehetőségeket, tartalompolitikája, hozzáértése és elkötelezettsége miatt jutott arra a szintre, ahol most van, és ezen keresztül

megmutatja India gazdag, sokszínű kultúráját és zenei világát.

A kiadó politikájának viszont lehetnek árnyoldalai is. A vállalatnak 100 millió dolláros árbevétele van, és a BBC szerint ennek mintegy „15 százaléka a YouTube-csatornáról származik, amit 13 emberrel menedzselnek egy hétemeletes mumbai irodából”. Ezen kívül a cég akár 100 ezer dollárral is támogatja a felületén megjelenő videók elkészítését. Ez pedig teret nyit az olyan értelmezések előtt, mint hogy egy nagyvállalat elnyomja a „kisembert”, vagyis leuralja az egyéni tartalomkészítők játszóterét. Erre utalnak PewDiePew rajongói is, amikor a T-series-t „kapzsi vállalatnak” titulálják.

Még petíciót is indítottak azzal a céllal, hogy a YouTube vezetősége távolítsa el a csatornát felületéről.

Bhushan Kumar mindazonáltal hidegvérével táplálhatja is svéd vlogger rajongóinak dühét. A BBC-nek nyilatkozva kifejtette, hogy nem versenyeznek PewDiePie-jal és nem érti, hogy a videós miért veszi komolyan ezt az egészet. „Mi egy kiadó vagyunk. Ő mást csinált: játékokkal játszik, vlogol és hasonlók – nem hasonlítunk.

A legjobbakat kívánom neki.

Kiemelt képünkön PewDiePie, azaz Felix Kjellberg. Fotó: John Lamparski/Getty Images/AFP

Ajánlott videó

Olvasói sztorik