Nagyvilág

A sebességmérő jegesedés okozhatta az oroszországi légi katasztrófát

24.hu
24.hu

2018. 02. 13. 16:25

A mérőműszerek által – feltehetően a jegesedés miatt – mutatott helytelen repüléssebességi adatok hozzájárultak a hétvégi Moszkva környéki légi balesethez – közölte az orosz Államközi Légiközlekedési Bizottság (MAK) kedden a lezuhant gép feketedobozának elsődleges vizsgálatát követően. A Szaratovszkije Avialinyii légitársaság Orszkba tartó An-148-as típusú utasszállítója vasárnap, négy perccel a felszállása után eltűnt a radarok képernyőjéről. A gép lezuhant, 65 utasa – köztük három gyermek – és hatfős személyzete életét vesztette.

A regisztrált információ elsődleges elemzése, valamint a múltbeli analóg esetek elemzése arra enged következtetni, hogy a repülés közbeni rendkívüli helyzet előállásában tényezőként szerepelhettek a helytelen repüléssebességi adatok a pilóták kijelzőin, ez a jelek szerint a nyomásmérő műszereknek (úgynevezett Pitot-cső) a kikapcsolt fűtésrendszerük miatti jegesedésével állhatott összefüggésben

– közölte honlapján a MAK. A hatóság szerint a fűtőrendszert a jármű mind a 15 korábbi repülése során, amelyek adatait a feketedoboz tartalmazza, bekapcsolták a felszállás előtt.

A repülőgép hat perccel a felszállás után csapódott földnek. Korábbi jelentések szerint az utasszállító négy perc után tűnt el a radarképernyőkről. A MAK szerint a személyzet 130-150 méter magasban bekapcsolta a robotpilótát. A rendkívüli helyzet a felszállás után mintegy két és fél perccel, mintegy 1300 méteres magasságban, óránkénti 465-475 kilométeres sebességnél kezdett el kialakulni – a gép adatrögzítői ebben a pillanatban eltérést érzékeltek a sebességérzékelők jelzései között. Fél perc múlva ez a különbség elérte az óránkénti 30 kilométert, ami után a pilótáknál megjelent a műszerek ellenőrzésére felszólító parancs. Mintegy 2 ezer méteres magasságban a parancs megismétlődött, immár nagyobb eltérés mellett.

A második ellenőrzési parancs után a személyzet lekapcsolta az autopilótát és áttért a kézi vezérlésre. A pilóták előtt lévő műszerek továbbra is egymástól eltérő sebességet mutattak, az első tiszt előtti kijelző nem mutatott adatot, a kapitány előtti műszerek pedig 540-560 kilométeres sebességet jeleztek. Ezt követően az utóbbin jelzett sebesség intenzív esésbe kezdett, 200 kilométerig és még lejjebb, az An-148-as 30-35 fokos szögben süllyedni kezdett. A földbe csapódást megelőzően az egyik modul továbbra is 0, a másik 800 kilométert mutatott. Pár másodperccel az ütközés előtt a gép 25 fokkal jobbra dőlt, a becsapódáskor a gép orrának állásszöge 35 fok volt.

A MAK közölte, hogy a szakértők folytatják az adatok elemzését.

An aerial picture taken in the Ramensky district, on the outskirts of Moscow on February 12, 2018 shows emergency rescuers working at the site of the plane crash which occured the day before.
Rescuers on February 12, 2018 searched through deep snow for body parts and debris after a Russian passenger plane crashed near Moscow minutes after take-off, killing all 71 people on board, in the country's deadliest air crash since 2016. The Antonov An-148 plane went down in a snow-covered field, making it difficult to access, with emergency workers forced to reach the wreckage by foot or on snowmobiles. / AFP PHOTO / Dmitry SEREBRYAKOV
Lezuhant orosz gép: 200 testrészt találtak
A 600 fős kutatóegység tovább folytatja a keresést az áldozatok után.
vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.