Külföld
Földközi-tenger, 2015. április 23.
Illegális bevándorlókkal teli mentőcsónak érkezik az olasz pénzügyőrség Denaro hajójához a Földközi-tengeren Olaszország partjainál 2015. április 22-én.  (MTI/EPA/Alessandro Di Meo)

Civil hajó indul a migránsok és a menekültek ellen Szicíliából

24.hu
24.hu

2017. 07. 16. 12:00

Olaszországba továbbra is megállíthatatlanul érkeznek a menekültek, a kormány egyre frusztráltabb. Róma egyszerre kéri az EU és a legjelentősebb uniós országok segítségét, és próbál a saját eszközeivel is fellépni. Most a menekültek és migránsok kimentésében egyre jelentősebb szerepet játszó önkéntes csoportok megregulázására készül.
Korábban a témában:

Az olasz hatóságok tehetetlenül állnak a Líbiából érkező nagyobb részt gazdasági migránsok, kisebb részben menekültek rohama előtt. Ezen a héten ismét több ezren érkeztek Szicíliába, őket főként az olasz haditengerészet és a líbiai partoknál működő civil szervezetek hajói mentették ki. A legutóbbi számítások szerint magánhajók vették föl a hánykolódók negyven százalékát.

Az olasz haditengerészet a nemzetközi vizeken tehetetlen, ott nem korlátozhatja a migránsokat szállító hajók mozgását.

Áthidaló megoldásként Róma egy 11 pontból álló működési szabályzatot tervez elfogadtatni a hajókat működtető szervezetekkel, mely révén kontrollt gyakorolhat a működésük felett.

A mézesmadzag az olasz kikötők használatának biztosítása, ami talán elég értékes ahhoz, hogy a hajók belemenjenek az egyezségbe.

A megállapodás mindkét fél érdeke, hiszen miután a civilek a líbiai partoktól 8-12 tengeri mérföldre kimentik az érkezőket, további 260-280 tengeri mérföldet hajóznak, hogy elérjék a szicíliai kikötőket és ott átadják utasaikat a hatóságoknak. Ám, ha az olaszok megtagadnák a kikötőhasználatot, akkor több napba telne eljutni a legközelebbi EU-s országok valamely kikötőjébe. (Az egyetlen valós alternatíva Málta, ám az ország már korábban lezárta kikötőit az ilyen hajók elöl.)

Mit kér cserébe Olaszország?

Nagyobb ellenőrzést és a menekültáradat aktív támogatásának felfüggesztését.

A 11 pontos listán olyan tételek szerepelnek, mint hogy ezeknek magánhajóknak tilos lenne érinteni a líbiai parti vizeket (néha már ezt is megteszik), valamint tilos lenne hang- és fényjelekkel mutatni pozíciójukat a csempészhajóknak.

Fotó: MTI/EPA/Olasz Vöröskereszt/Yara Nardi

A tervezet továbbá megtiltaná a migránsokkal és menekültekkel teli hajóknak átrakodni az embereket másik hajókra; jelenleg ugyanis az a gyakorlat, hogy a kisebb vízijárművek összegyűjtik egy-egy gumicsónak 40-60 utasát, akiket aztán átterelnek egy nagyobb, akár ezer ember befogadására is alkalmas hajóra, és csak az indul tovább Szicíliába. Az olasz elvárások között szerepel még, hogy a hajóknak fel kell engedniük fedélzetükre az olasz igazságszolgáltatás embereit.

A magánszervezetek tiltakoznak, szerintük a 11 pont jelentősen csökkentené az menekülők túlélési esélyét.

Hajó helyett gumicsónak

A valóságban nemcsak a civil szervezetek tehetnek arról, hogy az embercsempészek ma már meg sem próbálnak átjutni Szicíliába, hanem arra játszanak, hogy a nemzetközi vizek határán valaki úgyis kimenti kuncsaftjaikat. Ugyanis a folyamatban akaratán kívül az EU haditengerészeti missziója, az EUNAVFOR MED Sophia is szerepet játszott.

Az unió 2015 májusában azzal a céllal hozta létre ezt a műveletet, hogy az embercsempészet tengeri szakaszán működő szervezett bűnözői csoportokat felderítse és később fellépjen ellenük. A misszióban általában 6 hadihajó és 6-7 helikopter, valamint felderítő repülőgép vesz részt. Az eredeti elképzelés az volt, hogy a művelet mentéssel ne foglalkozzon.

A brit parlament EU-ügyekkel foglalkozó albizottságának készült friss jelentés szerint a misszió kudarcot vallott.

Nemcsak mert két év után sincs érdemi hatással a menekültáradatra, hanem mert mindössze 110 embercsempészt tudott letartóztatni, közülük is mindössze egy fő, aki vezető, a többiek könnyen helyettesíthető „talpasok”, egyszerű végrehajtók.

Fotó: AFP/Alberto Pizzoli

Az EUNAVFOR MED Sophia két év alatt félezer hajót foglalt le a nyílt tengeren, nagyméretű, akár 100-200 ember befogadására, vagy inkább bezsúfolására alkalmas egységeket. A kudarcok után a bűnözők taktikát váltottak, a kisebb, olcsóbb és borulékonyabb gumicsónakokra tértek át, amelyekkel már meg sem próbáltak eljutni Szicília közelébe. A Sophia művelet hadihajói – hogy elfoghassák az embercsempészeket – természetesen közelebb jöttek a líbiai vizekhez, és így jutottunk mára oda, hogy a szabadon tevékenykedő NGO-k mentőhajói mellett az EU-s hadihajók is az embermentésben vesznek részt.

Szélsőjobb a vége

Vitathatatlan, hogy Olaszországnak és Európának is lépnie kell, mert a kezeletlen helyzet elviselhetetlen terhet ró Olaszországra.

A magánhajók aktivitása máris kiváltott egy konfliktussal fenyegető jelenséget.

Nyugat-Európában egy migránsellenes szervezet közösségi gyűjtést indított, hogy hajót indítson a líbiai partokhoz. Célja azonban pont ellentétes lesz, mint a migránssegítőké.

A brit hajó a líbiai partiőrséget akarja támogatni, összegyűjteni és megsemmisíti a hátrahagyott hajókat, valamint dokumentálni a civil szervezetek és az embercsempészek együttműködését. Természetesen megmentenek bárkit, de utasaikat Afrikában rakják partra, nem Európában.

A projekt támogatottságát jelzi, hogy a százezer dolláros induló tőkét mindössze ezerkétszáz névtelen adományozó dobta össze alig egy hónap alatt. A Franciaországban, Nagy-Britanniában, Németországban aktív Defend Europe a pénzből máris bérelt egy hajót, az önkéntesek úton vannak, hogy Olaszországba érkezve megkezdjék tevékenységüket.

Aligha kell sokat várnunk, és megérkeznek az első képsorok, amint hajók ütköznek, nyugatiak verekednek össze valahol a líbiai partoknál egy-egy embercsempész egység mellett.

E szcenárió újabb ok arra, hogy Európa minél gyorsabban találjon megoldást a helyzetre, különben nemcsak a migránsok és menekültek sorsa lesz probléma, hanem mindez szélsőséges politikai csoportok megerősödését is kiváltja.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Budapest, 2014. március 27.
Vancsura István, a NAV megszüntetett Kiemelt Ügyek Igazgatósága RAPID ellenőrzési főosztályának volt vezetője (j) és Horváth András, volt adóhivatali dolgozó a Levegő Munkacsoport Áfabotrány: kitálal egy volt NAV-vezető címmel tartott sajtótájékoztatóján Budapesten a MagNet Házban 2014. március 27-én.
MTI Fotó: Soós Lajos

Az ember, aki legyűrte a NAV-ot és a NER-t

Kommentek

Budapest, 2014. március 27.
Vancsura István, a NAV megszüntetett Kiemelt Ügyek Igazgatósága RAPID ellenőrzési főosztályának volt vezetője (j) és Horváth András, volt adóhivatali dolgozó a Levegő Munkacsoport Áfabotrány: kitálal egy volt NAV-vezető címmel tartott sajtótájékoztatóján Budapesten a MagNet Házban 2014. március 27-én.
MTI Fotó: Soós Lajos
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.