Külföld

A szakértők szerint megdöbbentő a Delta Air Lines leállása

Medvegy Gábor
Medvegy Gábor

hírszerkesztő. 2016. 08. 08. 22:01

Egy hónapon belül ez volt a második nagy üzemzavar.

Egy hónap alatt másodszor fordult elő, hogy nagy légitársaságokat teljesen megbénítson egy számítógépes hiba. Júliusban egy hálózati eszköz meghibásodása miatt a Southwest Airlines gépei maradtak a földön, hétfőn pedig a Deltánál késett vagy maradt ki több száz járat egy áramszünet miatt.

Az AP hírügynökség annak igyekezett utánajárni, hogy mi okozza az ilyen méretű üzemzavarokat. A válasz, hogy a légitársaságoknál nagyon gyorsan változnak az üzleti viszonyok és körülmények, a hatalmas, bonyolult informatikai rendszereik pedig ennek megfelelően különböző korú, sőt, a cégösszeolvadások miatt néha teljesen külön kifejlesztett rendszerekből állnak össze. A Delta légiforgalma ráadásul csaknem megduplázódott az elmúlt tíz évben.

Szakértők megkérdőjelezik, hogy a Delta fel volt-e készülve az elkerülhetetlen meghibásodásra. Egy szoftverelemző cég kutatási vezetője megdöbbentőnek nevezte a történteket, szerinte egyetlen eszköz kiesésének nem szabadna ekkora leállást eredményeznie. Bill Curtis szerint az informatikai rendszereket úgy kellene megtervezni, hogy ha kiesik egy eszköz, akkor automatikusan egy tartalék berendezés veszi át a helyét, ami lehetőleg egy távoli helyen van. „Ha egy sokmilliárd dolláros üzletem múlna ezen, biztosan ragaszkodnék ehhez” – tette hozzá.

Ezek a problémák egyébként nem csak a légitársaságokat érinthetik, például bankoknál vagy nagy áruházláncoknál is voltak már hasonló üzemzavarok. A légitársaságok viszont azért vannak nagyobb veszélynek kitéve, mert a rendszereiket folyamatosan változtatják és bővítik, az utaskezelést például teljesen automatizálták, ma már nem is nagyon kell telefonon felhívni egy légitársaságot.

Egy ekkora üzemzavar után napokra is szükség lehet, hogy helyreálljon egy légitársaság működése. A Southwest tavalyi leállása után öt napig voltak késések, amelyek a járatok 12 százalékát érintették. Akkor még azt hitték, hogy a piacvezető Deltánál ilyesmi nem fordulhatna elő.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nyíregyháza, 2016. december 27.
Vásárlók egy telekommunikációs üzletben a karácsony utáni leárazás idején Nyíregyháza egyik bevásárlóközpontjában 2016. december 27-én. Az ünnep után megkezdődött az üzletekben a hagyományos év végi leértékelés.
MTI Fotó: Balázs Attila

Jobban élünk, mint tíz éve

Kommentek

Nyíregyháza, 2016. december 27.
Vásárlók egy telekommunikációs üzletben a karácsony utáni leárazás idején Nyíregyháza egyik bevásárlóközpontjában 2016. december 27-én. Az ünnep után megkezdődött az üzletekben a hagyományos év végi leértékelés.
MTI Fotó: Balázs Attila
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.