Külföld
View of factories in Tlalnepantla, Mexico State, near Mexico City, on March 18, 2016. Mexican officials lifted a four-day air pollution alert in the nation's densely-populated capital after ozone levels dropped, according to them, to acceptable levels. Mexico City authorities issued the first air pollution alert in 14 years due to high ozone levels, restricting traffic, encouraging children to stay indoors and ordering factories to cut emissions. AFP PHOTO / RONALDO SCHEMIDT / AFP / RONALDO SCHEMIDT

Alaposan megszívatták az ingázókat Mexikóban

Medvegy Gábor
Medvegy Gábor

hírszerkesztő. 2016. 04. 06. 10:55

Hetente egy napon nem ülhetnek autóba környezetvédelmi okokból, de a tömegközlekedés nem nyújt megfelelő alternatívát.

Súlyos korlátozást vezetnek be Mexikóvárosban a környezetszennyezés miatt: ingázók millióinak kell újragondolniuk a munkába járást. A magánautókat rendszám alapján öt csoportra osztják, és minden nap másik ötödük nem közlekedhet.

A légszennyezettség földrajzi okokból is komoly gondot jelent. Mexikóváros több mint 2200 méterrel a tengerszint felett fekszik és még nagyobb hegyek veszik körbe, amelyek között megreked a szmog. A légszennyezés 90 százalékáért az autók felelősek. A hatalmas, 9 milliós Mexikóváros agglomerációjában él az ország 120 millió lakójának csaknem ötöde. A külvárosokba egyre többen költöztek, az autók száma pedig jelentősen megnőtt, nap mint nap tízmillió jármű közlekedik a mexikói főváros útjain.

A mostani korlátozás miatt csúcsidőben könnyen túlterhelhetik a város tömegközlekedését, arról nem is beszélve, hogy sok városrészben eleve nincsenek megfelelő tömegközlekedési lehetőségek. Autó nélkül akár két óránál is tovább tarthat sokaknak, hogy eljussanak a munkába. Még az egyik, levegőtisztaságért kampányoló szervezet koordinátora is elismeri: az autósoknak minden joguk megvan a panaszra, ha nem biztosítanak számukra megfelelő alternatívát. Mexikóváros polgármestere ezért 80 milliárd forintnyi forrást kért a kormánytól a tömegközlekedés fejlesztésére, de leszavazták.

A hivatalos statisztikák szerint Mexikóvárosban az utazások harmadát magánautókkal bonyolítják, míg a tömegközlekedést az esetek alig tíz százalékában használják. Legnagyobb részben taxikkal, különbuszokkal közlekednek az emberek. Hasonló korlátozással egyébként már próbálkoztak Mexikóban. Ez ahhoz vezetett, hogy sok család, amely megengedhette magának, vett még egy autót, így végeredményben több jármű volt az utakon.

Egy 37 éves nő elmondta: 47 dollárt fizetett azért, hogy eljusson munkába és elvihesse kislányát az iskolába. Mivel ezt nem tudja rendszeresen megengedni magának, valószínűleg azokon a napokon, amikor nem használhat autót, az anyósánál alszik, aki közelebb lakik a munkahelyéhez és az iskolához. (Wall Street Journal)

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.