Nagyvilág

Átadták az ezermilliárdos pályaudvart

A világ legdrágább pályaudvara New Yorkban épült a 2001-es terrortámadásban lerombolt ikertornyok helyén épülő új felhőkarcolók tövében.

A New York egyik új jelképének ígérkező, 111 méter hosszú, Oculusnak nevezett ovális épületet, amely égnek meredő gerendáival egy szárnyát kiterjesztő madárra emlékeztet, Santiago Calavatra spanyol sztárépítész tervezte.

A projektet kezdettől heves viták övezték részint esztétikai, részint anyagi okokból. A beruházás hét év késéssel és csaknem dupla áron készült el. A kétmilliárd dollárosra tervezett költségek 3,85 milliárd dollárra (1091 milliárd forint) emelkedtek.

George Pataki, New York állam kormányzója például kikötötte, hogy az építkezés nem zavarhatja a helyszínen áthaladó 1-es metróvonal működését, és egyedül e feltétel teljesítése 355 millió dollár többletköltséggel járt. Az építész pedig ragaszkodott az oszlop nélküli belső térhez, a munkaigényes építési módszerekhez és olyan acélelemekhez, amelyeket csak külföldről lehetett beszerezni.

Calatrava világos és légies, organikusnak ható tereket alkotott. Azon tervéből azonban, hogy nyitható legyen a tető, végül csak a tetőablakok maradtak, amelyeket kánikulai napokon és a terrortámadás évfordulóján, minden év szeptember 11-én kinyitnak.

Ha teljesen elkészül – az északkeleti részt a tavasz folyamán később adják át -, a pályaudvar a New Jersey-i regionális vonalakat köti össze 11 New York-i metróvonallal. A komplexumban helyet kapott egy 34 ezer négyzetméteres bevásárlóközpont is, a Westfield, amelynek üzletei és vendéglői majd csak augusztusban nyitnak ki.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik