Nagyvilág

„Csak filmekben láttam ekkora árvizet” – angliai magyarok a víz fogságában

Magyarokat is elzárt a külvilágtól az elmúlt évtized egyik legpusztítóbb áradása Észak-Angliában. Többüket kedden délután sikerült először elérnünk a Facebookon és e-mailben. Napokig nem volt áram, internet és a telefonvonalak sem működtek Cumbriában, az árvíz által leginkább sújtott régióban.

Storm Desmond, ahogy a britek a hétvégi vihart elnevezték, hatalmas esőzésekkel csapott le Nagy-Britannia északi részére – folyók és patakok áradását okozva.

Ezen a Mailonline-on közzétett légifelvételen jól látszik, hogy az úgynevezett Lake Districtben lévő Cumbria településein utcák kerültek víz alá.

Cumbriában és a másik áradásokkal sújtott részen, Lancashire-ben a BBC híradásai szerint több mint 43 ezer háztartás maradt áram nélkül és több mint ötezer házat öntött el a víz.

Az áradások hatalmas károkat okoztak például Carlisle, Keswick és Glenridding nevű településeken – utóbbi kisvárost tegnap másodszorra is elöntötte a víz, mert újabb esőzések kezdődtek.

Glenridding Forrás: Simon Kristóf
Glenridding / Forrás: Simon Kristóf
Forrás: Puskás Zoltán
Glenridding / Forrás: Puskás Zoltán

Glenriddinghez közel, Patterdale-ben több magyar is él.

Simon Kristóf és Puskás Zoltán barátnőikkel egy helyi hotelben dolgoznak. Kedden délután sikerült elérnünk őket – és fotókat, videót is küldtek a 24.hu Angliai magyarok oldalának.

Zoltán, Kristóf és ikertestvér barátnőik Forrás: Puskás Zoltán
Zoltán, Kristóf és ikertestvér barátnőik / Forrás: Puskás Zoltán

Körülbelül 4 hete esik folyamatosan az eső, de csak szombattól kezdett intenzív lenni, vasárnap lettek járhatatlanok az utak” – tudtuk meg Zolitól, akit a hotel konyháján alkalmaznak.

A víz folyamatosan áradt a közeli kisebb patakokból, folyókból, illetve a környező hegyekről. Vasárnapra odáig fajult a helyzet, hogy a településről kivezető út mindkét irányba járhatatlan lett. Nagyjából 45 vendég ragadt a hotelben” – írta nekünk Kristóf is, aki a környéken kialakult helyzetről egy videót is forgatott.

Zoli szerint kisebb áramkimaradások is voltak:

Patterdale nem érintett az áradásban közvetlenül, egy ház sincs víz alatt, de a közelben lévő Ullswater tó kiöntött, a bele folyó több kis patak miatt. 1 napig hétfőn nem volt víz, illetve 2 napig hétfőtől szerdáig nem volt TV adás, internet, illetve telefonvonal és mobiltelefon hálózat jelenleg sincs. A környéken egyes házakban nincs áram, de a mi szállodánkban ez is megmaradt.”

Forrás: Simon Kristóf

A hotelt végül be kellett zárni, nemcsak a víz hiánya miatt, hanem mert a falut nem lehetett megközelíteni.

Az utakat lezárták, buszjárat megszűnt, ezzel Penrithbe szoktunk közlekedni. Megszűnt a postajárat, illetve az élelmiszer szállítás, a szállodánk bezárt…Jelenleg már az út lezárás megszűnt, járható lett, de egyes szakaszon csak egy sávon. Pooley Bridge hídját a víz elmosta, csak ezt megkerülve lehet felénk eljutni Penrith-ből.”

Szerencsére nekünk volt itthon elegendő palackos vizünk de a közeli 3 elérhető kisboltból (abból kettő a másik településen van) 2-őt teljesen elárasztott a víz.  Szerencsére hétfő estére visszajött a víz, ám figyelmeztettek minket, hogy ne igyunk belőle, mert szennyeződött és káros lehet. Kedd délutánra jött vissza az internet, de telefonvonal még mindig nincs” – tette hozzá Kristóf.

A hotel, ahol a két magyar fiatalember dolgozik minden alkalmazottját ellátja.

A Patterdale szálloda továbbra is gondoskodik a személyzetről, reggeli, ebéd, vacsora csak szerényebb verzióban. Körülbelül 30-an dolgozunk itt, vegyesen angolok, lengyelek, csehek, szlovákok, 5 magyar” – mondta Zoltán.

Forrás: Simon Kristóf

Kristóf szerint a hatóságok nagyon jól kezelték a helyzetet:

Pánikkal nem találkoztam nagyon, rendőrség megkérdezett minket, hogy van-e valamire szükségünk illetve hétfőre a katonaság segítségével a mellettünk lévő településre vittek nagyon sok palackos vizet. Az egyetlen kellemetlen dolog, hogy nem tudtuk az otthoniaknak elmondani, hogy minden rendben velünk és nem vagyunk veszélyben, mert nem volt semmiféle kommunikáció. Később a mellettünk lévő településen (Glenridding) volt lehetőség műholdas telefonnal telefonálni, ám sajnos nem tudtunk vele senkit elérni.”

Azóta persze már visszajött az áram és az internet, a patterdale-i magyarok pedig mindenkit megnyugtattak otthon, hogy jól vannak.

A hotel a tervek szerint holnap nyit újra, és a két férfi és barátnőik hétfőn reggel terveznek hazautazni Magyarországra. Remélik, hogy addigra a helyzet rendeződik, és el tudnak jutni a reptérre.

A fentiekből kiderül, hogy mi jól vagyunk, nincs szükségünk semmire, csak filmekben láttam ekkora árvizet, illetve a víz romboló erejét” – tette még hozzá Zoli.

További képek, amiket a két magyar fiatalember és barátnőik készítettek Patterdale-ben, ahol élnek és Glenriddingben:

Időközben újabb esőzések kezdődtek Cumbriában, másodlagos áradásokat okozva. Ez a kendali nyugdíjas úr egy kis úszással próbálta felvidítani családját és a szomszédait – a saját konyháját használva úszómedencének.

Forrás: MailOnline/Dave Nelson

A helyzet persze alapvetően nem ennyire vicces. A napokban az áradások híre már a Vatikánt is elérte – a pápa együttérzéséről biztosította a károsultakat. George Osborne brit pénzügyminiszter pedig további 51 millió fontot különített el a költségvetésből a megsegítésükre.

A másik leginkább sújtott tartomány Lancashire.

A lancasteri egyetemen az áradások miatt hamarabb véget ért a mostani szemeszter. Több magyar fiatal is tanul ott, akikkel sikerült beszélnünk. Akiket elértünk, mind jól vannak.

Vasárnap kaptunk e-mailt, hogy nem lesz tanítás, mert nincs áram az egyetemen. Tegnap pedig küldtek egy e-mailt, vagyis az én departmantom, hogy kb. 2 hét hosszabbítást kapunk beadandókra, és úgy tudom, voltak vizsgák is, amik elmaradnak és nyáron lesznek” – írta nekünk Fatima.

Varga Csanád pedig, aki szintén a lancasteri egyetemen harmadéves hallgató, így számolt be a helyzetről:

Itt Lancasterben a megáradt víz tulajdonképpen csak a város egy központi részét (buszállomás, Nagybevásárló-központ, jópár lakóház) érintette egy alacsonyabban fekvő területen, de ez épp elég volt ahhoz, hogy megszüntesse a tömegközlekedést, és hogy lekapcsolják az elektromosságot. Az áram város- és campusszerte (a campus 2-3 mérföldre van a várostól) szombat 8 óra körül ment el. Vasárnap folyamán nem nagyon értesültem az aktuális helyzetről, mert egész napos edzésen voltam, de aznap estére megszervezték, hogy evakuálják a kollégiumi épületeket, és a két legnagyobb helyiségbe szállásolják el a diákokat – takarókat, vacsorát és melegitalt biztosítva. Az atmoszféra nyugodt és kellemes volt, mindenki egy váratlan kalandnak fogta fel a szituációt. A gyors szervezésnek köszönhetően az egyetem beszerzett egy pár nagy teljesítményű generátort, ennek köszönhetően volt áram a csoportos helyiségekben. Amúgy hétfőn is és keddden is időnként visszatért az áram a kolszobákba, de estére mindig elsötétültünk. Az áram városszerte kedden napközben jött vissza, itt a campuson pedig szerda reggel.”

Azt, hogy a leginkább érintett részeken mikor vonul le a víz, egyelőre nem tudni – a meteorológusok újabb esőzéseket jósoltak.

Ha Ön is kinn élő magyar, és az áradásokban bármilyen módon érintett, kérjük, küldjön üzenetet, fotókat vagy videót a 24.hu-nak!

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!