Nagyvilág

Rejtélyes szállítmánya volt a maláj gépnek

maláj (maláj)
maláj (maláj)

Több mint egy éve tűnt el nyomtalanul a Kuala Lumpurból Pekingbe tartó járat. A vizsgálati anyag több kérdést vett fel, mint amennyit megválaszol.

Az 585 oldalas dokumentumot, amelyet az Origo futott át, a repülő eltűnésének évfordulóján hozták nyilvánosságra. Továbbra is rengeteg a tisztázatlan, ellentmondásos tény az ügy kapcsán. Egy valami biztos: a maláj légitársaság MH370 hívójelű, Boeing 777-200ER típusú gépe eltűnt, a fedélzetén 227 utassal és 12 fős személyzettel. A vizsgálat legfontosabb sarokpontjai ezek voltak:

  • A tények ellentmondanak annak, hogy a kapitány vezette volna hullámsírba a repülőt. A pilóta ugyanis rendkívül jól képzett volt, kiegyensúlyozott családi és anyagi háttérrel, kiváló orvosi minősítéssel rendelkezett. A maláj rendőrség nyomozása szerint nem voltak magánéleti problémái. Kollégái azt mondták, jól kezelte a rázós szituációkat. A felszállás előtti viselkedésében semmi különöset nem láttak.
  • Az első 39 percben minden rendben ment, a gép elérte az utazómagasságot, az első tiszt elköszönt az irányítástól. A repülő ezek után tűnt el a polgári radarokról.
  • Az eltűnés után a katonai radarok fél órán át szokatlan fordulókat, sebesség- és magasságváltásokat észleltek. egy közeli reptér radarján többször fel-, majd eltűnt a gép váltakozó azonosítóval, amelyet csak manuálisan lehet állítgatni.
  • Pár éve volt egy balesete a Boeingnek. A 777-es jobb oldali szárnyvége és egy másik társaság Airbusának bal oldali vízszintes vezérsíkja roncsolódott gurulás közben Sanghajban. A javítást a sztenderdek alapján végezték, de egy esetleges emberi mulasztás okozhatta az eltűnést.
  • Elviekben minden vészhelyzeti jeladó akkumulátora működőképes volt, ennek ellenére egyik sem küldött jelet, de furcsa, hogy pontos beszerelési dátumot nem írtak a jelentésben.
  • Gyakorlatilag kizárt, hogy a gép a kedvezőtlen időjárási körülmények miatt zuhant le.
  • Még biztosan repült a gép, amikor a légitársaság központja megpróbált jelentést kérni a repülőtől, ám az erre szolgáló automata rendszeren keresztül válasz már nem érkezett.
  • Eddig nem volt ismert, hogy a maláj gép egy 2,5 tonnás, a Motorolától származó konténert is szállított a raktérben 221 kilónyi lítiumion-akkumulátorral, töltőkkel és más tartozékokkal. A rakomány nem esett át az ilyenkor szokásos szigorú elektronikus biztonsági ellenőrzésen.

Az Origo hangsúlyozza, hogy az 585 oldalas baleseti jelentés nem állít fel lehetséges forgatókönyveket a gép sorsáról, és állást sem foglal a feltárt tényekkel kapcsolatban. A lap részletesebb kivonatát itt olvashatják.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik