Nagyvilág

Egy éve nem tudni semmit az eltűnt maláj gépről

Malaysian Airlines 370 (Malaysian Airlines 370, repülőgép szerencsétlenség, )
Malaysian Airlines 370 (Malaysian Airlines 370, repülőgép szerencsétlenség, )

Ma egy éve történt a repüléstörténet egyik legrejtélyesebb esete, amire lehet, hogy soha nem lesz magyarázat.

A Malaysia Airlines 370-es járata Kuala Lumpurból tartott Pekingbe 2014. március 8-án, amikor alig egy órával a helyi idő szerint 0:41-kor történt felszállás után eltűnt a radarképernyőkről, miközben a Thai-öböl felett repült. A 239 utassal és személyzettel a fedélzetén mindenféle vészjelzés leadása nélkül eltűnt Boeing 777-est a malajziai légierő közlése szerint érzékelték radarjai, ahogy visszafordulva átrepült a Maláj-félsziget felett, majd az Andamán-tenger felett végleg nyoma veszett.

A hivatalosan elfogadott elmélet szerint a gép végül valahol Ausztráliától nyugatra az Indiai-óceánba zuhant, és jelenleg is ott keresik a tengerfenéken a gép roncsait, egy hatvanezer négyzetkilométeres elsődleges keresési területen, miközben a teljes kutatási terület nagysága több mint egymillió négyzetkilométer. A felfoghatatlanul nagy területen egyelőre nem sikerült megtalálni a gép roncsait a tengerfenéken, és komoly esély van arra, hogy azok soha nem is fognak előkerülni.

Könnyen lehet, soha nem fog kiderülni, hogy pontosan mi állhat a rejtélyes eltűnés mögött, de ez nem jelenti azt, hogy nem lennének sokan, akik tudni vélik, mi történhetett. Az internet már pár nappal a gép eltűnése után teli volt a legváltozatosabb elméletekkel, amik a valószínűtől az elképesztőn át egészen a “földönkívüliek tették” magyarázatokig terjedtek, és az azóta eltelt egy év alatt csak újabbak jöttek hozzájuk. Ezekből válogattuk ki a legelterjettebbeket.

Fotók: Europress Fotóügynökség

Tűz a pilótafülkében

A legvalószínűbb elmélet (amiben nincsenek politikai hátterű összeesküvések és cselszövések) szerint baleset, egészen pontosan egy elektromos tűz áll a gép eltűnésének hátterében, ami a kommunikációs berendezések meghibásodásával járt. Az elmélet szerint a pilóta a vészhelyzet miatt változtatott irányt, hogy egy könnyen megközelíthető repülőtéren hajtson végre kényszerleszállást, de közben a gépet betöltő füst miatt a fedélzeten mindenki eszméletét vesztette. A gép pedig tovább repült egészen addig amíg ki nem fogyott az üzemanyag.

Jól hangzik, de amíg a roncsokat meg nem találják, nem lesz semmi, ami bebizonyíthatná.

Egy amerikai-thaiföldi hadgyakorlat közben véletlenül lelőtték

A feltételezés szerint (ami a brit Nigel Cawthorne könyvében szerepel) a Dél-Kínai-tenger felett lőtték le véletlenül az utasszállítót egy amerikai-thaiföldi közös hadgyakorlat közben. Majd a két ország vezetése sikeresen el is tudta tussolni az ügyet, többek között azzal, hogy hamis koordinátákat megadva direkt rossz helyre küldték a keresőalakulatokat, és közben minden bizonyítékot összeszedtek a tengerből.

Ez nem lenne példanélküli esemény: a nyolcvanas években a szovjetek és az amerikaiak is lelőttek egy-egy utasszállítót egy hadgyakorlat közben – de azokat azonnal el is ismerték.

Az amerikai hadsereg szándékosan lelőtte

Azért, mert attól tartottak, a gépet eltérítették, és azzal az Indiai-óceánon található Diego Garcia szigeten akartak terrortámadást végrehajtani az ottani amerikai haditengerészeti bázis ellen. Az Egyesült Államok azonban ahelyett, hogy büszkén bejelentette volna, hogy sikerült megakadályozniuk egy terrortámadást, inkább elhallgatta az esetet, sőt, hamis adatokkal tévesztette meg a gép után kutató embereket.

Az oroszok Kazahsztánba térítették

Egy egészen friss elmélet, amit Jeff Wise egykori pilóta -aki repülési szakértőként rendszeresen szerepelt a CNN-en a malajziai gép eltűnéséről szóló műsorokban – tett közzé a New Yorker magazinban. Szerinte orosz gépeltérítők az elektronikai rendszert megbuherálva elhitették a világgal, hogy a gép más irányba ment, mint valójában, majd azt Ázsián át Kazahsztánba vitték. Az elmélet szerint az utasszállítót a Bajkonur Űrközpont egyik hangárjában rejtették el.

Ugyanakkor azt Wise is elismeri, arra nincsen magyarázata, hogy ebből mi hasznuk lett volna.

Dzsihadisták Pakisztánba/Afganisztánba/Iránba vitték

Nem más, mint maga Rupert Murdoch médiamágnás népszerűsítette a feltevést, hogy a maláj gépet iszlamista terroristák rabolták el, majd Pakisztán tálibok irányította részén rejtették el, hogy valamikor a jövőben felhasználják egy terrortámadásra. Hogy mi lenne a célpont arra több ötlet is felmerült, így Kína és Izrael is. De az is lehet, hogy Afganisztánban van. Vagy Iránban, ahol atomfegyver célbajuttatására akarják felhasználni.

Az igazán őrült elméletek – ufók, fekete lyuk és időugrás

Talán ezt nem is kell bővebben kifejteni…

Most, hogy gép utáni keresést – ami az eddigi legdrágább kutatás volt egy eltűnt repülőgép után – be akarja fejezni az azt folytató Ausztrália, Kína és Malajzia, könnyen lehet, hogy a gép eltűnésének tizedik évfordulóján is csak annyit fogunk biztosan tudni, mint ma. Annyit, hogy az MH370-es járat eltűnt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik