Nagyvilág

Putyin: pap, Isten, áldozat és messiás

Anna Arutunyan (Anna Arutunyan)
Anna Arutunyan (Anna Arutunyan)

Az erőkultuszra épülő oroszországi politika nem a semmiből alakult ki, hanem a körülmények egyenes következménye – állítja Anna Arutunyan orosz újságíró.

„A Putyin-varázs – Isten, hatalom, korrupció Oroszországban” – ezzel a címmel jelent meg Magyarországon Anna Arutunyan orosz-amerikai író-újságíró könyve. A szerző a szintén orosz Valerij Panyuskinnal Budapesten vett részt egy beszélgetésen. A Budapest Beacon portál a beszélgetés után kérdezte Arutunyant arról, hogy hogyan lehet bemutatni az orosz politikát a nyugati közönségnek.

Az újságíró szerint a demokrácia, a parlamentarizmus, a választások, az elnöki rendszer és hasonló fogalmak nem működnek, Oroszország esetében csakis a nyers erőről beszélhetünk. Arutunyan elmondta: tinédzserként lenyűgözte Sztálin jelensége – nem a személye, hanem az, hogy hogyan volt képes maga mögé felsorakoztatni az embereket olyan szinten, hogy öljenek, vagy meg is haljanak érte. Ez a jelenség megvan a mai Oroszországban is – mondta.

Ahhoz, hogy meg tudja értetni az orosz hatalmi viszonyokat, Arutunyannak utána kellett néznie, mi áll Putyin erejének hátterében. „Minél jobban beleástam magam, annál inkább rá kellett jönnöm, hogy itt nem az ő kultuszáról van szó, sokkal inkább az emberek és az állam viszonyáról. Ez Putyin titka” – mondta.

Attól, hogy van választás, még nincs demokrácia

A gazdasági, földrajzi, társadalmi, vallási és kulturális viszonyok olyanok Oroszországban, hogy az emberek egy megoldást látnak problémáikra, ez az autoriter berendezkedés – vázolta fel az orosz politikai környezetet az újságíró.

Oroszországban nem arról van szó, hogy virágzott a demokrácia, majd egyszer csak jött Putyin és lerombolta azt – mondta Arutunyan. Szerinte Oroszországban nem volt demokrácia, mert attól, hogy megtartják a választásokat, vagy szabad a sajtó, még nem jelenti azt, hogy működnek a demokratikus intézmények. A demokráciához a legközelebb 1991 és 1993 közt volt az ország, akkortól az elnök olyan nyomást gyakorolt a parlamentre, hogy azóta nem beszélhetünk demokráciáról – fejtette ki.

 Fotó: Twitter / Anna Arutunyan

Ami Oroszországban történik, az a múltbéli események következménye – mondta. Putyin és Jelcin abban különbözik egymástól, hogy Jelcin demokratának vallotta magát és ügyelt arra, hogy fenntartsa a demokrácia díszleteit, a szabad választásokat, a szabad sajtót. Erre egy ideig Putyin is figyelt, majd egy idő után ez fenntarthatatlannak bizonyult számára.

Amikor Putyin az elnöki széket átadta Dmitrij Medvegyevnek, azzal a demokrácia látszatát próbálta kelteni, hiszen azt is megtehette volna, hogy megváltoztatja az alkotmányt, hogy elnök maradhasson. 2012-ben azonban ez a látszat már nem volt fontos számára. Ekkortól vált világossá, hogy veszélyes útra térítette országát – vélte Arutunyan.

A nyugatiak, amikor Oroszországgal tárgyalnak, azt érzik, hogy személyesen Putyinnal kell dűlőre jutniuk, ő hoz meg minden döntést. Valóban ő testesíti meg az országot és egyszerű őt tenni felelőssé mindenért, de valójában minden elnök, minden politikai vezető – akár Putyinról, akár Porosenkóról, akár Obamáról beszélünk – valamilyen értelemben a saját politikai rendszerének foglya.

Falkavezér

Az ukrán válsággal kapcsolatban Putyin nincs abban a helyzetben, hogy saját maga utasítsa katonáit és zsoldosait, hogy fejezzék be a donbaszi harcokat, ahogy Porosenko sem parancsolhatja meg az önkéntes haderőknek, hogy tartsák be a tűzszünetet, ha azok nem akarják ezt megtenni. Ennél jóval bonyolultabb a helyzet.

Ha megnézzük egy kutyafalka viselkedését, a falkavezér körül lévő állatok viselkedéséből egyfajta intézményrendszer rajzolódik ki. Ez egy teljesen természetes dolog, ami a politikában is megfigyelhető. A különbség annyi, hogy az emberek hatalmi viszonyai jóval kifinomultabbak, komoly szerepet játszik például a vagyon. Putyin viszont nem tíz, hanem száznegyvenmillió ember falkavezére, ettől olyan bonyolult a helyzet – mondta az újságíró.

Ha Putyint egy törzs vezérével hasonlítjuk össze, elmondhatjuk, hogy neki is azt kell mutatnia magáról, hogy erős, a szó fizikai értelmében is. Putyin csalhatatlan. Egy személyben pap, Isten, áldozat és messiás. Oroszország történelmének, az orosz korrupciónak, az orosz kultúrának és az orosz oligarcháknak a produktuma – fejtette ki Arutunyan.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik