Nagyvilág

Lelőtt gép: vérszemet kaphatnak a terroristák

Ukrajna fölött lelőttek egy maláj utasszállítót, Tajvanban landolás közben földhöz csapódott egy repülő, egy algériai gép pedig Mali fölött zuhant le – ezek csak az elmúlt két hét idegborzoló légikatasztrófái. Joggal vetődik fel a kérdés: merjünk-e ezek után nyugodt szívvel repülőre ülni?

Noha minden nap repülőgépek tízezrei érnek biztonságosan célba, egy-egy utasszállítót ért katasztrófa során egyszerre több tucat vagy több száz ember veszíti életét, így ezek az esetek érthetően a média érdeklődésének fókuszába kerülnek. Ha a számokra tekintünk, évek óta szépen javuló statisztikát rontott le az elmúlt hetek katasztrófa-sorozata. A repülés biztonsága 2012-ben és 2013-ban is rekordokat döntött: az Aviation Safety Network összesítése szerint tavalyelőtt 475-en, míg tavaly mindössze 265-en veszítették életüket légibalesetben. Idén ez a szám sajnálatosan már 761-nél jár, noha még csak az év felén vagyunk túl.

De hogyan viszonyul mindez a közúti közlekedés veszélyességéhez? A WHO adatai szerint nem kevesebb, mint 1,24 millió ember hal meg évente autóbalesetben, a 15-29 évesek körében egyenesen ez számít a vezető haláloknak. A jelentés kiemeli: a közúti balesetek 91%-a alacsony és közepes jövedelmű országokban történik, noha ezek az országok alig a járművek felét birtokolják.

Fotó: Thinkstock

14 ezer éven át megúsznánk

“Ha mostantól minden nap repülőre ülnénk, valószínűleg 14 ezer évig nem érne minket baleset” – ezzel a megkapó mondattal igyekszik eloszlatni a repülés veszélyességéről alkotott mítoszokat Günther Matschnigg, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) alelnöke. Máshonnan közelítve: világviszonylatban minden 2,5 milliomodik járatra jut egy halálos baleset.

A sugárhajtású gépek térhódítása óta folyamatosan csökken a légibalesetek száma. A Wall Street Journal cikke kiemeli: a 2012-ben lezuhant 22 repülőgép közül csak 3 volt nagyméretű sugárhajtású utasszállító, a többi úgynevezett turbólégcsavaros. Ilyen, kisebb gépeket általában regionális légitársaságok illetve fejlődő országok használnak. A fejlődő országokra jellemző továbbá, hogy az USA-ból és Európából leselejtezett gépeket üzemeltetnek, ezért is gyakoribbak a balesetek. Az Aviation Safety adataiból kiderül: a halálos kimenetelű repülőkatasztrófák felét afrikai, latin-amerikai és karibi gépek okozzák, miközben ezek a járatok csupán az utasforgalom 7%-át adják.

Fotó: Europress

Az európai gépek világviszonylatban a legbiztonságosabbak közé tartoznak: voltak olyan évek (pl. 2012), amikor egyetlen európai légitársaság utasszállítója sem zuhant le. A jó európai adatok nem a véletlennek köszönhetők: a jó technikai állapotú géppark és a jól felszerelt földi infrastruktúra mellett szigorú szabályozás garantálja a kontinens utasainak védelmét. Az Európai Unió folyamatosan frissülő feketelistájából kiderül: komplett országok vannak kitiltva az EU légteréből. A listán jellemzően afrikai és ázsiai légitársaságok szerepelnek. Több olyan ország van, amelynek összes légitársasága tiltás alatt áll. A listáról való törléshez az adott társaság gépeinek rendelkezniük kell a szükséges technikai felszereltséggel és meg kell felelniük a nemzetközi biztonsági követelményeknek. Látható tehát: békeidőben repülőgéppel utazni továbbra a legbiztonságosabb közlekedési módnak számít. De mi a helyzet a kivédhetetlen támadásokkal?

Vérszemet kaphatnak a terroristák

Nógrádi György biztonságpolitikai szakértő a Hír24-nek elmondta: osztja a Newsweek minapi aggodalmait, miszerint felkelők és terroristák szerte a világban vérszemet kaphatnak, látva, mekkora médiavisszhangot lehet elérni egy civil utasszállító lelövésével. Nógrádi szerint egy polgári repülőgépet föld-levegő rakétával kilőni korábban sem jelentett megoldhatatlan feladatot, ám az ilyen jellegű támadások eddig nem voltak a háború részei. A szakértő emlékeztetett: a világon egyedül az izraeli El Al légitársaság utasszállítói vannak felszerelve beépített rakétaelhárító rendszerrel, azokon kívül minden civil utasszállító védtelen a rakétatámadásokkal szemben. A kivédhetetlen attakokat leszámítva, az európai légitársaságok járatai technikailag Nógrádi szerint is a legbiztonságosabbak közé tartoznak, így saját testi épségünket leginkább azzal tudjuk maximálni, ha elkerüljük azokat az utazásra nem javasolt térségeket, amelyek listáját a Külügyminisztérium évek óta közzéteszi. A legutóbb július 3-án frissült felsorolásban van számos afrikai ország mellett Afganisztán, Észak-Korea, India néhány állama, Koszovó északi része és a Gázai övezet.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik