Nagyvilág

55 év után vehetnek új kocsit a kubaiak

kuba, autó, havanna (kuba, )
kuba, autó, havanna (kuba, )

Péntektől szabad a vásár az új autók terén is Kubában, amire 1959, a forradalom éve óta nem volt példa. A lehetőséggel kevesek élhetnek, mert az autóárak borsosak, a fizetések meg rendkívül kicsik.

Hiába lehetne, szinte elérhetetlen luxus

Az új autók eladása továbbra is állami monopólium, és legalább 400 százalékos a kocsikon az állami felár – adta hírül a BBC, amelynek egy kubai munkatársa példaként egy Peugeot 508-ast hozott fel. A kocsi Havanna egy autószalonjában vár vevőre, de csakis olyanra, akinek legalább 56 millió forintnyi pénze van. A kubaiak zömének viszont mindössze 4300 forintnyi a havi fizetése. Ebből 1092 év alatt jönne össze egy ilyen autóra való. Az említett kocsi kubai ára egyébként a világátlag nyolcszorosa.

A pénteken kezdődött új autóéra előtt a lakosság csakis állami engedély birtokában vehetett új kocsit, az engedély viszont keveseknek adatott meg. Jószerivel csak párt- és állami vezetők, sztársportolók, művészek részesültek a kegyben. Az engedélyek közül azután nem egy igen jó pénzért gazdát cserélt. Immár ingyen sem kell ilyen dokumentum senkinek, mert anélkül is vehet új kocsit.

2011 óta szabad a használt vásár

Ami a használtakat illeti, szintén messze a világpiaci fölöttiek az árak. Egy ötéves Peugeot 206-os 18 millió forintnyi összegbe kerül. Használt autót sem régóta adhat-vehet egymás között szabadon a lakosság, hanem csak 2011 óta. Azelőtt csakis az 1959-es évjáratúnál korosabb autók magánkereskedelmét engedélyezte a hatóság.

A kubai kormány azt hangoztatja, hogy az új kocsik nagy felárából részben a tömegközlekedést fogja fejleszteni, amelynek járműveit biztosan nagy örömmel bevenné jó pár közlekedési múzeum a világ tehetősebb felén.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik