Nagyvilág

Adócsalás és pornós vád az Apple ellen

apple-logo (apple, )
apple-logo (apple, )

Az importvámok fizetésének megkerülésével és pornográfia terjesztésével vádolja az amerikai Apple vállalatot a fogyasztóvédelmi jogászok egyesülete Kínában.

Az állami támogatású kínai jogász szövetség alá tartozó szervezetet a jogi kérdésekkel foglalkozó központi napilap, a Facse Zsipao idézi terjedelmes cikkében. Az egyesület azzal vádolja az amerikai óriásvállalatot, hogy az a világhálót és internetes boltját felhasználva kerüli meg a Kínában kereskedő külföldi vállalatokra vonatkozó előírásokat, és nem fizet importadót a kínai lakosoknak eladott szoftverei után. A szervezet vezetője, Ho San a jogellenes gyakorlat felfüggesztésére szólította fel az Apple-t, mondván: az állami előírások alól egyik cég sem vonhatja ki magát.

A vállalatot korábban a Zsenmin Zsipao pornográf tartalmak terjesztésével gyanúsította meg. A központi pártlap szerint a vállalat internetes áruházában, az Apple Store-ban kínált alkalmazások szolgáltattak platformot a tiltott tartalom eléréséhez, korábban pedig – a Hszinhua hírügynökség állítása szerint – hasonló tartalmú elektronikus könyvek tucatjai is letölthetők voltak a virtuális áruházban.

Ezekre a vádakra is utalva a fogyasztóvédelmi jogászok egyesületének ügyvezető igazgató-helyettese, Cao Szan-ming úgy fogalmaz: a kínai hatóságok kötelessége, hogy “a jog és a fogyasztók védelmét, valamint a nemzeti méltóság megőrzését” szem előtt tartva alaposan kivizsgálják az ügyet.

A hivatalos kínai média az utóbbi hetekben többször cikkezett az Apple-lel kapcsolatban. A fogyasztói jogok védelmével foglalkozó, szokásos éves adásában a kínai központi televízió (CCTV) a vállalat kettős gyakorlatára mutatott rá: a sérült iPhone-hátlapok cseréjénél Kínában fizetésre kötelezik a vásárlókat, miközben külföldön ingyenes a tranzakció. A Zsenmin Zsipao ezt követően “pökhendinek” nevezte a vállalatot, hiányolva annak válaszát a felmerült kritikákra. A bocsánatkérésre végül április elején került sor, Tim Cook, az Apple vezérigazgatója a cég honlapján kínai nyelvű közleményében kért elnézést.

A Zsenmin Zsipao felmérése szerint a botrány után az újság általi közvélemény-kutatásban részt vevők 60 százaléka szerint romlott a vállalat megítélése; a megkérdezettek csaknem egyötöde azt állította, nem vásárol többet a cég termékeiből.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik