Nagyvilág

Sokkolják a dohányosokat

admin
admin

2011. 06. 27. 16:24

Van-e bárki is, aki szívesen meginna egy ismeretlen összetételű italt, amire ráírják, hogy a tartalma akár meg is ölheti? Aligha, pedig emberek százmilliói naponta képesek elvonatkoztatni ezektől a figyelmeztetésektől, ha az egy cigarettás dobozon szerepel. Ezt elégelték meg az ausztrál kormány illetékesei, akik most arra készülnek, hogy megtervezzék és törvénybe iktassák a világ legvisszataszítóbb cigaretta kiszerelését.

Ausztrália ritkán hallat magáról, amikor mégis, akkor leginkább sajátos kereskedelmi szigorításaival válik érdekessé a sajtó számára. Nemrég például az egyik ausztrál kisvárosban megtiltották a palackozott vizek forgalmazását, így harcolva a környezetszennyező csomagolások ellen. A gyakorlatot azóta több ausztrál település is követte, pedig a távoli országban hatalmas a vízhiány.

Újabban azonban a dohányipar került az ausztrál törvényhozás célkeresztjébe. Egy friss kormányzati előterjesztés értelmében rövidesen uniformizálhatják a cigarettákat az ötödik kontinensen, és megtilthatják, hogy márkajelzésekkel lássák el a dohánygyárak termékeit. A brand helyett csontsovány rákos gyerekek, és kátránytól megfeketedett tüdők fotói kerülnek a dobozokra. A kormány nem rejti véka alá szándékát: szeretne a cigaretta elleni küzdelemben is világelsővé válni.

Kikérik maguknak

A tervezett szigorítás azonnal kivágta a biztosítékot az iparág nagyjai között. Elsőként a Phillip Morris közölte, hogy jogi lépéseket tesz a “márka értékét veszélyeztető” kormányzati intézkedéssel szemben. A cégóriás hong-kongi központjában máris többmilliárdos kártérítési kötelezettségről beszélnek, és állítják: Ausztrália megszegi a Hongkonggal kötött kereskedelmi megállapodásait. A dohányipari vállalat vezetői szerint a kétoldalú egyezmény garantálja a szellemi tulajdon, így a márkanevek védelmét. „A márkanevünk biztosítja számunkra a sikert, ez tesz minket versenyképessé a piacon, és ez különböztet meg minket a versenytársaktól. Ha Canberra ellopja a márkát, akkor mindenünktől megfoszt minket” – teszi hozzá a cég egyik igazgatója.
Forrás: MTI / EPA

Forrás: MTI / EPA

Egy nemzetközi élelmiszeripari szervezet (FDA) kampányában kilenc rémisztő fotóval találkozhatnak a vásárlók a brit dohánytermékek dobozain, ezek egyike egy gégerákos férfit ábrázol, aki a füstöt a nyelőcsövében található nyíláson keresztül fújja ki. A többi között ezzel a képpel szembesítették egy közvélemény-kutatás keretében a fogyasztókat Nagy-Britanniában, de az eredmény nem igazolta a várakozásokat. Kiderült ugyanis, hogy viszonylag csekély a valószínűsége annak, hogy az ijesztő esetek drámai bemutatása eléri a kívánt célt. A válaszadók 55 százalékának szokásait ugyanis egyáltalán nem befolyásolják az efféle hirdetések, és csak 45 százalék véli úgy, hogy elgondolkodik a látottakon.

A penész színe: olívazöld

Ausztráliában a vitatott kormányzati szándékot egy kiegészítő javaslattal tetézték. Az előterjesztők azt is szeretnék, ha a cigarettásdobozok alapszíne az olívazöld lenne, mert ennél a színnél már nincs is rondább. Kutatók egybehangzó véleménye szerint a zöld szín a biztos bukást jelenti a fogyasztókért vívott harcban, mert unalmas, és taszító, ezért garantáltan a fogyasztás visszaeséséhez vezet. Érvként a Lucky Strike példáját említik. Amikor a cég előállt a fehér-piros-fekete színkombinációval, hirtelen megugrott a kereslet a termékek iránt.

Kreatív dohányosok

Perlaky-Papp József pr-stratéga, a Budapesti Kommunikációs és Üzleti Főiskola docense szerint a sokkoló képeknek csak korlátozott hatásuk lehet, és kilenc fotónál többre van szükség ahhoz, hogy a kívánt hatás ne kopjon el az idő múlásával. A fogyasztó gyorsan alkalmazkodik az új látványhoz, és lesz, aki nem vesz majd róla tudomást, vagy belebújtatja egy másik, dizájnos borításba. A fogyasztói reakciók sokfélék és kreatívak. Magyarországon a jogalkotók például a szövegezett dobozokban látták a megoldást, pedig könnyen belátható, hogy nagyobb ereje van egy fotónak, mint egy feliratnak – fűzi hozzá a szakember.

Perlaky-Papp József az olívazöld szín hatását is megkérdőjelezi. Mint mondja, az előterjesztők nyilván a színekhez társított jelentéstartalmakra alapoznak, ami kultúránként különböző lehet. Vannak olyan színek, amelyek képesek segíteni egy kreatív üzenetet. Biztos sokan vannak olyanok is, akiknek éppen az olívazöld a kedvenc színük. Erre az árnyalatra – a penészre emlékeztető asszociáció miatt – leginkább azok az élelmiszergyártók szoktak figyelni, akik romlandó terméket forgalmaznak – fűzi hozzá a szakértő.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

AACHEN, GERMANY - JANUARY 22: German Chancellor Angela Merkel and French President Emmanuel Macron sign the Aachen Treaty on January 22, 2019 in Aachen, Germany. The treaty is meant to deepen cooperation between the countries as a means to also strengthen the European Union. It comes 56 years to the day after then German Chancellor Konrad Adenauer und French President Charles de Gaulle signed the Elysee Treaty, or Joint Declaration of Franco-German Friendship. (Photo by Sascha Schuermann/Getty Images)
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.