Nagyvilág

Hat perccel többet tévéztünk

Soha még annyit nem tévéztek a világon, mint tavaly - állapította meg az Eurodata TV Worldwide. A francia Médiamétrie közvélemény-kutató egyik részlegeként működő szervezet "A világ televíziós éve" (Une année TV dans le monde) címmel tett közzé tanulmányt, amelyből a párizsi Le Monde szemezgetett.

Bár sokan jósolták azt, hogy a különböző képernyők – mobiltelefonok kijelzői, számítógépek, okostelefonok és iPad-alkalmazások, illetve ezek különböző kombinációi – elszipkázzák a nézőket, a próféciák nem váltak be. Éppen ellenkezőleg. A 80 országban, 138 ezer háztartásban végzett felmérés szerint a tévénézéssel töltött átlagidő az elmúlt öt évben hat perccel nőtt a nagyvilágban és 2010-ben elérte a 3 óra 10 percet. A legtöbb időt a Közel-Keleten és Észak-Amerikában töltik az emberek a képernyő előtt, napi 4 óra 54 perccel, illetve 4 óra 39 perccel.

A vizsgált időszakban a nézettséget kiemelten növelte a sport, így a vancouveri téli olimpia és a dél-afrikai labdarúgó VB. Az Egyesült Államokban az átlagos napi nézettség 2010 februárjában először lépte túl az öt órát, nevezetesen a Superbowl közvetítésekor – közölte Jacques Braun, az Eurodata TV Worldwide alelnöke. Az amerikai futball döntője akkor történelmi rekordot ért el a CBS tévében: 106,7 millió nézője volt, ez a teljes nézőtábor 69 százalékát jelentette. Összehasonlításképpen: az Oscar-díj ceremóniát “csak” 42 millióan nézték.

Európában a tévé előtt töltött idő tavaly 2009-hez képest 17 perccel nőtt Nagy-Britanniában és 11 perccel Németországban, az előbbiben 4 óra 2 percet, az utóbbiban 3 óra 43 percet tett ki. Franciaországban hét perccel nőtt a “nézésidő” és 3 óra 32 percet jelentett.

A Médiametrie felmérése szerint a legtöbben Kínában tévéznek. A kínai holdújév alkalmából rendezett ünnepi műsort 2010 február 13-ián 260 millió 628 ezren látták, ami világrekordot jelentett. A világ legnépesebb országa a labdarúgás terén is szurkolórekordok felé halad: 2010 júliusában a dél-afrikai labdarúgó VB idején – a kínai csapat hiánya és az időeltolódás ellenére – volt olyan mérkőzés (az Argentína-Németország találkozó), amelyet 54,5 millió néző követett.

A felmérés a szórakoztató műsorok, azokon belül pedig a valóság-show műfajának nagy sikerét is igazolja. Jacques Braun szerint a valóság-show “beszivárgott a legkülönbözőbb műsortípusokba mind a kereskedelmi, mind a közszolgálati csatornákon”. Az America’s got talent, a Big Brother című amerikai, a Secret Story címen futó francia való világok a sportot nem számítva világszerte 40 százalékos nézettséget értek el, és ezzel – bár csak 1 százalékkal – megelőzték a játékfilmekét.

A tévécsatornák célja az volt, hogy a fiatal korosztályt csábítsák (vissza) a képernyőhöz az internettől és a közösségi portáloktól. Sikerült. A 15-24 évesek főleg Nagy-Britanniában hallgattak a való világ hívására, a szigetországi fiatalok 14 perccel többet töltöttek a képernyők előtt (2 óra 49 percet). Ez a műfaj még a legfiatalabbak között is teret hódít: 2010-ben a 4-14 évesek közül sokan még idősebb társaiknál is nagyobb rajongóivá váltak – ismertette az Eurodata TV Worldwide legérdekesebb megállapításait a Le Monde.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik