Nagyvilág

Telefonált vezetés közben a philadephiai baleset okozója

Matt Devlin első tiszt, aki tavaly július 7-én Philadelphiában azt a tolóhajót kormányozta, amelynek uszálya elgázolt egy magyar utasokat is szállító sétahajót, a kikötő elhagyása és az ütközés közötti 82 percből 53-at töltött telefonálással - derült ki a két magyar fiatal halálát okozó balesetről az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Bizottság által előző nap nyilvánosságra hozott, 4400 oldalas jelentéséből, amelyből kedden újabb részletek láttak napvilágot.

A
szolgálat közben történő mobiltelefonálással Devlin – akinek neve
először került nyilvánosságra – megsértette a 78 tolóhajót üzemeltető
K-Sea Transportation biztonsági előírásait. A közlekedésbiztonsági
hatóság előzetesnek minősített jelentése ugyanakkor nem állapította meg,
hogy ki a felelős a Delaware folyón bekövetkezett balesetért, amelyben
ketten – a 16 éves S. Dóra és a 20 éves P. Szabolcs – életüket
vesztették, 26-an pedig megsérültek. Az uszály által felborított
“kacsahajón” 35 utas és 2 főnyi személyzet tartózkodott. A hivatalos vizsgálatról szóló végleges jelentést várhatóan júliusban teszik közzé.

A
34 éves Devlin napi szolgálatának kezdete óta 21 telefonhívást kapott, s
az ütközés közben is immár ötödik perce telefonált – derült ki a
hivatalos vizsgálatot elemző keddi, philadelphiai médiajelentésekből.
Korábbi hivatalos közlés szerint az első tiszt, hogy jobban hallja a
mobiltelefonját, lehalkította a fedélzeti rádiót, amelyen keresztül az
általa irányított uszály útvonalán üzemzavar miatt lehorgonyzott
sétahajó kapitánya, Gary Fox megpróbálta figyelmeztetni. A kétéltű
turistajármű vészkürtje nem szólt, mert az a gyújtásra volt kötve, Fox
azonban leállította a motort, amikor azt észlelte, hogy abból “fehér,
fanyar füst” száll fel.

Az első tiszt a baleset napján Richard
Falcinellinek, a K-Sea ügyvezető igazgatójának elmondta, hogy 6 éves
kisfia csaknem meghalt. A gyereknek – egy meg nem nevezett ok miatt –
műtéten kellett átesnie, ám rosszul reagált az altatásra.

“Nem
emlékszem, hogy azt mondta-e hogy a gyerek szíve megállt, de azt
elmondta, hogy majdnem meghalt” – vallotta a vizsgálat során Falcinelli.
A jelentésből nem derült ki, hogy Devlin a baleset előtt, vagy után
beszélt-e a társaság igazgatójával, az viszont igen, hogy a dologról egy
szót sem szólt a Caribbean Sea tolóhajó legénysége másik 4 tagjának,
köztük Ben Woodsnak, a tolóhajó parancsnokának sem, aki, mivel a
műszakja lejárt, éppen nyugovóra tért.

Az elalvó félben
lévő kapitányt az első tiszt riasztotta fel. Woods azonnal átvette a
tolóhajó kormányzását Devlintől, aki könnyekkel küszködött.

“Nagyon-nagyon
megrázta a dolog” – idézte fel az első tisztnek a baleset utáni
percekben tanúsított magatartását a kapitány. Devlin azt mondta akkor,
hogy nem látta a “kacsahajót”. Az első tiszt egyébként a vizsgálat során
nem kívánt nyilatkozni, mivel büntetőeljárás indult ellene, ezért élt
az amerikai alkotmány ötödik kiegészítése által garantált jogával,
miszerint nem köteles maga ellen vallani.

Matt Devlin ugyanakkor azt a hamis bejegyzést írta a hajónaplóba, hogy az általa kormányzott jármű biztonságosan kikötött.

A
szemtanúk és az érintettek vallomásait összefoglaló jelentés szerint az
utasok többsége úgy emlékszik, hogy a közelgő uszályt az ütközés előtt
mintegy két perccel észlelték. Mint kiderült, Fox, a sétahajó kapitánya,
aki kétségbeesetten hívta a tolóhajót, a fenyegető ütközésről
elmulasztotta értesíteni a parti őrséget. A legénység másik tagja, Kyle
Burkhardt pedig elismerte, hogy éppen a barátnőjének küldött SMS-t.

“A
mobiltelefon öl” – idézte Robert Mongeluzzit, a magyar áldozatok
ügyvédjét a The Philadelphia Inquirer és a Daily News közös hírportálja,
a philly.com.

A baleset nyomán a felborított sétahajón
tartózkodó 15 magyar utas közül többen is felpanaszolták: a jármű
személyzete nem mutatta meg, hogy hogyan kell felvenni a mentőmellényt, a
szóban elhangzott, angol nyelvű instrukciókat pedig sokan nem értették
meg közülük.

A CourierPostOnline.com szerint az ütközést megelőző
10 másodpercben egyetlen utas sem tudta magára ölteni a mentőmellényt
és senki sem ugrott ki a hajóból. Az emberek csak azt követően próbálták
megragadni a mentőfelszerelést, hogy a jármű felfordulása után a
felszínre bukkantak. Nem mindenkinek jutott mellény, ezért a bajba
jutottak láncot alkotva lebegtek a vízen. Néhányuknak sikerült kiúszni a
partra, a többieket a közelben lévő hajók mentették ki.

Az egyik utas, Jackie Kennedy vallomásában elmondta, hogy hogyan mentette meg Mereticzki Tímea tanárnőt. “Úsztam
feléje… nehezen tértem magamhoz, így nem volt könnyű. Ő egy
mentőmellénybe kapaszkodott és azt mondta: nem tudok úszni, ne hagyj
meghalni! Azt mondtam…+Minden rendben lesz. Nem hagyom, hogy meghalj.+
És ráadtam a mellényt.”

A jelentés kiemelte, hogy Kennedy és egy
másik utas, Barbara Anderson sokat tett a magyar csoport tagjainak
megmentéséért. Mindkét nő a magyar diákok és tanárok vendéglátói közé
tartozott.

A felborított “kacsahajót” üzemeltető Ride the Ducks
nevű cég egyébként – a parti őrség jóváhagyásával – azt tervezi,
hogy március végén újraindítja sétajáratait a Delaware folyón. A
hajókon megszigorítják a biztonsági előírásokat és a lerövidített
útvonalak felügyeletére üzembe állítanak egy mentőhajót is.

A
magyar áldozatok nevében fellépő Peter Ronai és Holly Ostro Ronai
“megdöbbenését” fejezte ki amiatt, hogy a cég sétahajóinak vízre
bocsátása az NTSB jelentése után is megfontolás tárgyát képezheti.

A cég működési engedélyét a philadelphiai önkormányzat még nem újította meg.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik