Nagyvilág

Nem “fölözik” az olajszennyeződést

Gyakorlatilag egy csepp olajat sem tudott összegyűjteni két hét alatt a mexikói-öbölbeli olajszennyeződés eltávolítására bevetett "fölöző" szuperhajó, a tajvani Bálna.

Korántsem produkált tökéletes eredményeket a mexikói-öbölbeli olajszivárgást gátló új olajfogó berendezés nyomástesztje – közölte a szövetségi katasztrófa-elhárítási műveletek parancsnoka,Thad Allen.

Szerinte ugyanis az olajfogó sapka nyomáspróbája során nem értek el olyan nyomásértéket, amely alapján ki lehetne zárni, hogy máshol szivárog az olajkút. Szakértők szerint két magyarázat lehetséges erre: a három hónapja tartó olajkitörés miatt kimerülőben van a tengerfenék alatti olajmező vagy a kút mélyén van olyan szivárgás, amelyről eddig nem tudtak – mondta Allen.

Kent Wells, az olajkatasztrófáért felelős BP olajtársaság alelnöke inkább az előbbit valószínűsíti. Szerinte nincsenek arra utaló jelek, hogy a tengerfenék alatt az olajkút elkezdett volna szivárogni vagy jobban szivárog mint egy napja, amikor lezárták a mélytengeri kutat. Hozzátette, hogy a mérnökök figyelik az olajfogó berendezés nyomását, robotok pásztázzák a tengerfenéket az olajkút környékén, mérik a hőmérsékletet, illetve figyelik az esetleges zajokat, amelyeket az olajat kísérő gázok feltörése okozhatja.

Thad Allen szerint a nyomáspróba folytatódik az elkövetkező hat órában, és a BP csak ezután dönt arról, megnyitja-e az olajfogó sapkát, hogy kitörő olajat olajszállító tankerekbe pumpálja.

Az új sapka felhelyezése a megsérült olajkútra nem jelent végleges megoldást. A BP két mentesítő fúrást kezdett oldalirányból azzal a céllal, hogy nehéziszap, majd cement lepumpálásával elzárják a mélyből feltörő kőolaj útját. A furatok az elkövetkező hetekben érhetik el az olajkút csövét több ezer méterrel a tengerfenék alatt.

A Deepwater Horizon olajfúró torony április 20-i felrobbanása óta becslések szerint több százmillió liter nyersolaj ömlött a tengerbe. A Mexikói-öbölben nagy erőkkel folyik a kármentesítés, de a térségbe küldött tajvani “fölöző” szuperhajó eddig nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.

A Bálna nevű olajtisztító hajó eddig gyakorlatilag egy csepp olajat sem tudott összegyűjteni. Paul Zunkuft, a szövetségi katasztrófa-elhárítási műveletek koordinátora szerint eddig csak vizet találtak a Bálna tárolóiban, vagyis a világ legnagyobb “fölöző” hajója eddig nem bizonyította hatékonyságát a Mexikói-öbölben.

A több mint három focipálya hosszú, tíz emelet magas olajgyűjtő óriáshajó július első hetében érkezett a Mexikói-öbölbe. A Bálna egy olajfölözésre átalakított vasérc- és olajszállító tartályhajó, amely naponta elvileg akár félmillió hordó olajjal szennyezet vizet is fel tud dolgozni.

A hajót üzemeltető vállalat szerint megnehezíti az olaj lefölözését az, hogy közvetlenül az olajkútnál nagy mennyiségű semlegesítő anyagot szórtak a tenger felszínére törő nyersanyagra, másrészt pedig a hatalmas Bálnával manőverezni kell, hogy összegyűjtsék a tenger felszínén lebegő olajfoltokat, amelyek néha nem nagyobbak egy konyhaasztalnál. A vállalat mindenestre technológiai módosításokkal próbálja hatékonyabbá tenni a hajót

Ajánlott videó

Olvasói sztorik