Nagyvilág

Elérte Kínát az első magyar élelmiszer

Az Ave ásványvíz az első olyan magyarországi élelmiszeripari termék, amely a kínai forgalmazáshoz szükséges valamennyi hivatalos engedélyt beszerezte és készen áll a piaci bevezetésre - jelentette be Nagy Béla, az Ave ásványvizet előállító debreceni cég térségi kereskedelmi igazgatója a pekingi magyar nagykövetségen megrendezett sajtótájékoztatón, pénteken.

Az üzletember kiemelte: “Kínában nem egyszerű folyamat minden előírt kívánalomnak megfelelni”. Nagy Béla felidézte: az előkészületek másfél éves folyamatából 8 hónapot jelentett az az időszak, amely alatt szabványosítottak és elfogadtatták a címkét. A víz hivatalos laboratóriumi bevizsgálása már mindössze másfél hónapot igényelt.

A térségben Thaiföldön már lényegében ugyancsak megvetette lábát az Ave, ott a 7/11 üzletlánccal júniusban kötendő szerződés keretében 28 ezer boltban lesz kapható a vizük. Időközben azonban úgy gondolták, nem érdemes a délkelet-ázsiai országokat egyenként célba venniük, és mindenütt külön az engedélyekkel, a különböző kultúráknak megfelelő marketinggel foglalkozni, ha ezeknek az országoknak a lakossága együttesen is csekély százalékát teszi Kínáénak, a világ legnagyobb felvevőpiacának. Nagy Béla ezért fordult Kína irányába, az 1,3 milliárd lélekszámú ország piaca felé. Kérdésre válaszolva elmondta, hogy eddig tízmillió forintos nagyságrendben költöttek a kínai projektre, aminek megtérülési ideje – reményei szerint – két éven belül lesz.

Az első 36 ezer 700 darabos szállítmány már megérkezett Debrecenből és a tiencsini (Tianjin) kikötőben vár vámolásra, szerdán már viszik az ügynökök a megrendelőkhöz. Egyelőre két főállású ügynök teríti majd Pekingben, Tiencsinben és a szomszédos Henan (Honan) tartomány székhelyén a hétmilliós Csengcsouban (Zhengzhou).

“30 ezer darabra már megvan a vevő, a fennmaradó nagyobb része promóciós célokra fog elmenni” – tájékoztatott Nagy Béla, aki szerint ötféle vizükből a legkelendőbb a szénsavmentes és a jodicum lesz, de bízik abban, hogy ízesített vizüket, a málna-narancsot és a grapefruit-citromot is sikerül megkedveltetni a kínaiakkal. Mint mondta, egyelőre nem várható, hogy a szénsavas víz népszerűségében Kínában igazi áttörés következzen be, de véleménye szerint akkor is ott a helye a polcokon.

Az árakra vonatkozó kérdésre Nagy Béla elmondta: az ásványvizek kiskereskedelmi ára kicsivel fölötte lesz 8 jüannak, ami megközelítően 250 forintnak felel meg, az ízesített víz ára 11 jüan körül várható, ami már majdnem 350 forint. A debreceni szakember elmondta, hogy körülbelül 8-10 hazai és ugyanennyi külföldi ásványvizet talált a piacon, s utóbbiak legolcsóbbika 7 jüanba kerül, míg a legdrágább 12 jüan. Ezek a csúcskategóriát képviselő francia Evian és Perrier.

Az Ave igazgatója erre az évre 2-3 millió palack értékesítését tervezi és bízik abban, hogy 3 éven belül elérik a 10 millió palackos forgalmat. Hazai kapacitásuk a többmilliós megrendeléseket is győzné.

Nagy Béla az MTI tudósítójának elárulta, hogy mint a debreceni Loki szponzorát már két kínai futballcsapat is megkereste és a tervei között szerepel, hogy a jövőben itt Kínában, ahol rendkívül népszerű a foci, ugyancsak szponzorációs szerződést ajánljon valamelyik együttesnek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik