A híradásokban leírt ok életszerű, sajnos valóban lezuhanhat így egy repülőgép – mondta el az fn.hu kérdésére Kositzky Attila, a légierő volt vezérkari főnöke.
Az eddigi hírek szerint a rossz látásviszonyok miatt a pilóta négyszer kísérelte meg a leszállást és az utolsó alkalommal a gép közvetlenül a kifutópálya előtt beleakadt a fák koronájába és ezért lezuhant, majd darabokra tört.
A szakértő kifejtette: szükséges a külső körülményeknek (például a látástávolságnak) egy minimuma a repülőgép le- és felszállásához. A műszerezettségtől függően minden repülőgépnek, repülőtérnek van ilyen minimuma, amelyet a pilóta képzettsége is befolyásol.
Kositzky Attila szerint ma már ismertek olyan eszközök, amelyek lehetővé teszik akár nulla méteres látástávolság mellett is a leszállást. A szakértőnek afelől sem volt kétsége, hogy egy elnöki különgép pilótája megfelelően van kiképezve.
Hangsúlyozta ugyanakkor: nem ismeri a szerencsétlenül járt TU-154, sem a Szmolenszk melletti repülőtér navigációs rendszerét.
A volt vezérkari főnök fölhívta a figyelmet a tragikus végkifejlethez vezető oksági láncban a pszichikai tényezőkre. A Szmolenszk melletti repülőtér köd miatt zárva volt, alternatívaként Minszket, illetve Moszkvát kínálták föl a légi irányítók. Ami azonban nyilvánvalóan azon program törlését jelentette volna, amiért elindultak (Kaczynski a katiny-i erdőbe látogatott volna, hogy lerója kegyeletét az 1940-ben ott kivégzett, közel 20 ezer lengyel emléke előtt.)
Két eset lehetséges tehát: maga a pilóta önként fölvállalta a kockázatot, és biztosította a gépen levő politikusokat, hogy menni fog a leszállás. A másik lehetséges esetben pedig az történt, hogy a gépen utazók gyakoroltak valamiféle nyomást a pilótára, hogy azért jó lenne leszállni, aki ennek hatására fölvállalta a kockázatot. Kositzky Attila megjegyezte: tart attól, hogy inkább az utóbbiról lehet szó.
Ha megtalálják a feketedobozt, ennek ki kell majd derülnie – tette hozzá a szakértő.