Nagyvilág

Kizárták a volt román miniszterelnököt a sztrádáról

Nem engedték be Adrian Nastase volt román miniszterelnököt az észak-erdélyi autópálya építkezési munkálatainak a helyszínére a Kolozsvárhoz közeli Gyalunál (Gilau), noha a Bechtel amerikai vállalat éppen e szociáldemokrata politikusnak köszönheti a sztrádaépítési szerződés korábbi megkötését.

A csütörtöki napilapok szerint Nastase, a képviselőház alelnöke, az előző napon járt Gyaluban, és meg akarta tekinteni a készülő észak-erdélyi autópályát. A munkálatokra vigyázó őrök azonban nem engedték be az építési területre. A politikus megrökönyödésére a sztrádát építő Bechtel vállalat illetékesei hiányolták, hogy Nastase nem rendelkezik az állami útkezelő társaság (CNADR) írásos engedélyével.

Nastase nem habozott politikai szellemű intézkedésnek minősíteni az esetet, hangoztatva a helyszínen lévő újságíróknak, hogy Radu Berceanu demokrata-liberális közlekedési miniszter utasítására tagadták meg tőle hamis ürüggyel a belépést az építési telepre. “Barátságtalan gesztusnak tekintem Berceanu részéről, a Bechtel alkalmazottait nem hibáztatom, hiszen ők csak a fentről jövő utasítást teljesítették” – mondta.

Öt év alatt 10 százalék

Az egyik napilap szerint a munkavezető éppen az interjúk közben indíttatta be tucatnyi kamion motorját, de a hangzavar nem tántorította el Nastasét, hogy kifejtse véleményét az építkezés szerinte siralmas menetéről. Kifogásolta például, hogy öt év alatt csak 10 százaléka készült el az autópályának, és úgy vélte, hogy ebben a ritmusban szerinte ötven év alatt fejeződik be az építkezés.

A híradások emlékeztetnek arra, hogy a Brassó és Bors közötti, 415 kilométeres autópálya építéséről szóló szerződést még Nastase miniszterelnöksége idején (2000-2004) írták alá. Az utána következő kormányok azonban kétszer is módosították a megállapodást, azzal vádolva a szociáldemokrata volt miniszterelnököt, hogy annak idején irreálisan magas árakat állapítottak meg. Olyan hírek keringtek például, hogy az eredeti szerződésben kilométerenként 50 millió eurós összeget rögzítettek, míg mások szerint Európában csak 5-10 millió euróba kerül egy kilométer autópálya.

2013-ra lehet kész

Éppen e felülvizsgálat miatt álltak le a kivitelezési munkálatok 2005 közepén, az eredetileg 2012-re kitűzött átadási határidőt pedig egy évvel meghosszabbították. Az elmúlt évben a Bechtel öt kilométernyi sztrádát aszfaltozott le Kolozsvár közelében a Gyalu és Aranyosgyéres közötti szakaszon.

A gyalui incidens a jelenlegi román kormánykoalíció két pártja – a PSD és a Demokrata Liberális Párt (PD-L) – közötti fokozódó ellentéteket tükrözi. Ennek hátterében az áll, hogy az őszi államfőválasztásokon a PD-L mögött álló Traian Basescu államelnök éppen Mircea Geoana szociáldemokrata pártvezérrel készül megmérkőzni, eközben a két kormánypárt folyamatosan küzd egymással.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik