Az Air Comet légitársaság 974-es járatának kapitánya jelentésben számolt be arról, hogy mit látott a szerencsétlenség éjszakáján. Az információkat a légitársaság vezetése továbbította az Air France-nak, az Airbusnak, amely a lezuhant gépet gyártotta, valamint a spanyol polgári repülési főigazgatóságnak.
Hat másodpercig tartott
„ Hirtelen a távolban erős és intenzív fehér villanást láttunk, amely függőleges, zuhanó pályán haladt és hat darabra hullott szét” – írta a kapitány, aki szerint a másodpilóta és egy utas is tanúja volt a jelenségnek. „Hat másodperc múlva a fény eltűnt” – tette hozzá.
Ebben az időpontban a spanyol gép az északi szélesség 7. fokán és a nyugati hosszúság 49. fokán tartózkodott, míg a Rio de Janeiróból Párizsba tartó francia járat becslések szerint a nyugati hosszúság 30. fokán volt – jegyezte meg az El Mundo.
„Tekintettel arra, hogy mind az idő, mind a hely egybeesik, tudomásukra hozom ezeket a tényeket, mert esetleg hasznosak lehetnek a történtek felderítésében” – fogalmazott a pilóta jelentésében.
Az újság szerint „a pilóta beszámolója alapján ismét számításba jöhet a szerencsétlenség okaként egy már elvetett hipotézis, az, hogy pokolgép robbant a gép fedélzetén”. A brazil védelmi miniszter szerdán kizárta, hogy az utasszállító a levegőben felrobbant volna.
„Ugyanakkor az utolsó hat vészjelzés, amelyet az Airbus küldött a francia légitársaság műszaki ügyeletére sokkal inkább zavaros helyzetek láncolatára utal, amikor a pilóta elveszti uralmát a gép felett, mert a navigációs berendezés az erős légörvények miatt felmondja a szolgálatot” – fejtegette az El Mundo.
A fekete doboz megmagyarázhatná
A spanyol napilap arra a hat automatikus vészjelzésre utalt, amelyet a gép állítólag közvetlenül az előtt adott le, hogy elmerült az óceánban, közép-európai idő szerint hétfőn 4 óra 10 és 14 perc között.
Még mindig csak találgatások vannak arról, pontosan hogyan történhetett a baleset. A gép fekete dobozainak adataiból sok, ma még tisztázatlan részletre fény derülhetne, de a feltételezés szerint ezek az óceán mélyén vannak, s kiemelésük – ha egyáltalán megtalálják őket – legkorábban a jövő héten történhet meg. Akkor ér ugyanis a szerencsétlenség helyszínére egy speciális, távirányítású, 6 ezer méteres mélységig használható tengeralattjáróval felszerelt francia kutatóhajó.
Az Air France A330 (Airbus) típusú gépe 1100 kilométerre a brazil partoktól zuhant le, fedélzetén 228 emberrel, köztük négy magyar állampolgárral és egy szlovákiai magyarral. Ez volt az utóbbi nyolc év legsúlyosabb légi katasztrófája.