Nagyvilág

Románia vagyonokat fizetett ki a meg nem épített autópályáiért

A román állam az elmúlt öt évben mintegy 2,7 milliárd lejt (675 millió euró) fizetett ki az észak-erdélyi autópályát építő amerikai Bechtel cégnek, amely eddig a tervezett nyolc pályaszakaszból mindössze kettőnek kezdte meg az építését, és az egyiknek 35 százaléka, a másiknak csak 18 százaléka van készen - áll az autópályák és országutak kezelésével, építésével foglalkozó román állami társaság (CNADNR) kedden nyilvánosságra hozott összesítésében.

Az állami társaság által kifizetett összegek 2004-től 2008-ig fokozatosan növekedtek. Az első szerződéses évben a román állam még csak 298,2 millió lejt (félmillió euró), 2007-ben 706,5 millió lejt (176 millió euró), tavaly már 1,1 milliárd lejt (275 millió euró) utalt át az amerikai cégnek.

Az eddig összesen kifizetett 2,7 milliárd lejből 1,9 milliárd lej (475 millió euró) származott az állami költségvetésből, 766,9 millió lejt (191,7 millió euró) külső hitelből fedeztek.

Nem sokat építettek

A CNADNR összesítő jelentéséből kiderül, hogy az autópálya nyolc szakaszra osztott részeiből mindössze két szakaszon kezdték meg a munkát, nevezetesen az Aranyosgyéres és Gyalu (Campia Turzii és Gilau) közötti 54 kilométeres szakaszon, amelynek eddig a 35 százaléka épült meg, valamint a Berettyószéplak és Bors (Suplacu de Barcau és Bors) közötti, 64 kilométeres szakaszon, amelynek 18 százaléka van kész. E két pályaszakasz átadási határideje az érvényben lévő szerződés értelmében 2010. február 22.

A román kormány a múlt héten írta alá azt a jegyzőkönyvet, amelynek értelmében a közlekedési minisztérium erre az évre 420 millió eurót fizet az amerikai cégnek, ebből 140 millió a román állam tavalyi hátraléka, 280 millió pedig az idén tervezett munkálatokra fordítandó.

2013-ra se lesz kész?

A 415 kilométer hosszú, Brassót (Brasov) Borssal összekötő észak-erdélyi autópálya építése 2004. júniusban kezdődött. A munkálatok azonban 2005-ben szüneteltek, mert a román kormány újratárgyalta a kivitelezővel a szerződés néhány pénzügyi záradékát.

Emiatt az autópálya átadásának eredetileg 2012-re kitűzött határidejét 2013-ra tolták, de most már ennek betartása is kétséges. A beruházást eredetileg 2,2 milliárd euróra becsülték, a végső költség egyes számítások szerint ennek a kétszerese is lehet.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik