A múlt szombaton elrabolt, rakterében 100 millió dollár értékű olajat szállító szupertankert Hararder közelében horgonyozták le a kalózok – Szomália hosszú tengerpartjának nagyjából a közepén.
“Szaúd-Arábia egy muzulmán ország, ezért hajóit eltéríteni nagyobb bűn, mint másokét – mondta a brit hírügynökségnek az ország szinte egészét ellenőrzésük alatt tartó iszlamista lázadók egyik szóvivője. – Hararder az ellenőrzésünk alatt áll, s valamit tennünk kell annak a hajónak az ügyében” – tette hozzá.
Szomália az összeomlás szélén
Abdullahi Juszuf szomáliai elnök a múlt hét végén közölte, hogy országa közel áll az összeomláshoz, az iszlamista as-Sabab mozgalom lázadói átvették az ellenőrzést Szomália szinte egésze felett.
Sem az amerikai hadiflotta, sem a dubaji központú Vela International tengerhajózási vállalat nem tudta megerősíteni a hírt, miszerint a kalózok 25 millió dollárt követelnének a hajó tulajdonosától.
A Sirius Star rakománya az eddigi legnagyobb kalózzsákmány, s a szóban forgó váltságdíj szintén az eddigi legnagyobb, amelyet valaha követeltek az Ádeni-öbölben és az Indiai-óceán szomáliai partja mentén garázdálkodó fegyveresek.
Félmilliójukba került elrabolni a hajót
Egy Dzsamij Adamként bemutatkozó kalóz a szaúdi tulajdonú as-Sark al-Auszat című lapnak a hajó tulajdonosával folytatott tárgyalásokról azt mondta, hogy az általuk követelt váltságdíj egyáltalán nem túlzó, de az összeget nem volt hajlandó elárulni. Mindazonáltal azt mondta, hogy nekik félmillió dollár költségbe került a tanker megkaparintása.
Moses Wetangula kenyai külügyminiszter pénteken úgy becsülte, hogy a szomáliai kalózok az elmúlt egy évben több mint 150 millió dollár váltságdíjat szedtek be. Egyúttal arra szólította fel a tulajdonosokat, hogy ne fizessenek elrabolt hajóikért, mert azzal csak tovább gerjesztik a kalózkodást.
A térségbeli hajózás biztonságának drasztikus romlása miatt az elmúlt napokban több nyugati hajótársaság is az Ádeni-öböl elkerülésére, illetve Afrika megkerülésére utasította hajóit, ami a Szuezi-csatorna forgalmának drámai visszaesését, s a tengeri szállítás jelentős drágulását okozhatja.