A rakományt – tizenhárom darab, egyenként 7700 kilogrammot nyomó, sugárzásbiztos hordót – az AP hírügynökség jelentése szerint szeptember végén indították útnak Budapestről. Biztonsági okokból kellett elszállítani a hasadóanyagot.
Biztonságba került
Az új rendeltetési helyen sokkal szigorúbbak a biztonsági intézkedések, mint a magyarországi reaktornál, ahol “volt egy kerítés meg egy őr” – mondta Kenneth Baker, az amerikai országos nukleáris biztonsági hivatal illetékese, aki amerikai részről az egész szállítási folyamatot felügyelte.
Az Egyesült Államok és Oroszország egy 1950-es években indított program keretében együttműködik a világ különféle pontjain működő reaktorokban elhasznált fűtőanyag elszállításában. Így próbálják csökkenteni annak a kockázatát, hogy a hasadóanyag terroristák kezére jusson.
Vasúton, hajón vitték
A dúsított uránt a magyarországi kutatóreaktorban teherautókra rakták, és kivitték a vasútállomásra. Itt vasúti kocsikra tették – egy kocsira csak egy hordó került -, és vasúton vitték a szlovéniai Koper kikötőjébe, ahol egy speciális kiképzésű teherhajóra pakolták. Ezután háromhetes hajóút következett a Földközi-tengeren, a La Manche-csatornán, az Északi- és a Norvég-tengeren át Oroszország északnyugati csücskébe, Murmanszk kikötőjébe.
A hasadóanyag innen vasúton tette meg a hátralévő utat a szibériai Majakig. Szerdán érkezett meg az ottani biztonságos nukleáris üzembe – mondta Baker. “Óriási szállítmány volt, a legnagyobb, amelyet valaha is szállítottunk”, hat atombombához elegendő dúsított urán – fűzte hozzá, hangsúlyozva, hogy a feladat rendkívül összetett volt.
Az illetékes amerikai hatóság 2005 óta 15, a mostanihoz hasonló műveletet hajtott végre. Amerikai eredetű, atomerőművekben elhasznált magasan dúsított uránt szállítottak el több mint egy tucat ország kutatóreaktoraiból.