A tengeri kereskedelem globális növekedése, a forgalom összezsúfolódása bizonyos környékeken, egyes felelősök korrupciója, a gyenge kikötői és partvédelem és a kézifegyverekhez való könnyű hozzáférés mind hozzájárul a kalózkodás jelenségének újjáéledéséhez. A Rand Corporation tanulmánya szerint 2000 és 2006 között 2463 esetben hajtottak végre akciókat vagy próbálkoztak a tengeri rablók, ami 60 százalékos növekedés az előző hat évhez képest. A legveszélyesebb helyszín ebből a szempontból az indonéz szigetvilág.
Egyelőre nem kell félni attól, hogy a kalózok hálózatát a terroristák saját céljaikra, anyagok és harcosok szállítására, támadások végrehajtására használják ki. „Mostanáig nincs semmilyen megalapozott bizonyíték egy ilyen kapcsolat kialakulására” – hangsúlyozza a tanulmány, s ezt azzal magyarázza, hogy a terroristák és kalózok céljai nagyon különbözőek.
A tengeren végrehajtott terrortámadások száma az elmúlt hat évben csak szerény mértékben emelkedett, mindazonáltal nem hanyagolható el. A tanulmány szerint meghiúsítottak számos, nagyarányú tengeri terrorista összeesküvést. Köztük volt pokolgépes támadás amerikai hajók ellen Délkelet-Ázsiában, öngyilkos merényletek a nyugati hajózási érdekeltségek ellen a Földközi-tenger térségében és tervezett támadások izraeli turistákat szállító hajók ellen.