Nagyvilág

Vasúti káosz Németországban

Egyre erősödik a sztrájk a német vasutaknál.
Csütörtök reggeltől immár a személyszállításra is kiterjed a német vasutak történetének legnagyobb sztrájkja, mely szerdán vette kezdetét, s vasárnapig tart.

„Elegünk van a mozdonyvezetők munkabeszüntetéséből” – ilyen és ehhez hasonló szalagcímekkel jelentek meg a mai újságok a berlini újságosstandokon, az immár több hónapja húzódó bérvita nyomán kialakult helyzetre reagálva. A Német Mozdonyvezetők Szakszervezete (GDL) által kezdeményezett, s az összes szövetségi tartományra kiterjesztett sztrájk fokozatosan szünteti be a sztrájk idején működő szolgáltatásait, ezért tegnap óta a teherszállítás, ma hajnaltól pedig a személyforgalom is áll.


A szakszervezet célja, hogy újabb bérajánlatot kényszerítsen ki a Deutsche Bahn (DB) vezetéséből, melynek eddigi ajánlatát a GDL elutasította, s újabbat ez idáig nem tett. A DB álláspontja szerint „nem hagyják magukat egy kisebbség által zsarolni”. Mivel azonban a vasutak mozdonyvezetők nélkül nem járnak, igen komoly közlekedési zavart okoz Németországban a szakszervezet fellépése.


Keleten súlyosabb


Több száz ezer ingázó kénytelen más módot választani a munkába jutáshoz a vasút helyett, különösen a volt keleti tartományokban, ahol a személyszállításnak csak a tíz százaléka jár a sztrájk alatt, mert itt különösen erős a GDL befolyása. A távolsági vonalak kétharmada üzemel csak, elsősorban a InterCity-járatok.


A Reuters hírügynökség szerint az Audi brüsszeli gyárában az alkatrészellátás akadozása miatt kimaradt a reggeli műszak.


Németország nyugati felében a helyközi járatok fele üzemel, míg a metró és a helyi érdekű vasutak 20 – 40 percenként járnak Berlinben, ahol napközben normálisan a metrójáratok maximum 5, a gyorsvasutak 10 percenként követik egymást legritkábban. Hamburgban ennél rosszabb a helyzet, itt csak negyven százalékos a menetrend teljesítés, míg Frankfurt am Mainban és Stuttgartban csak a járatok harmadát üzemeltetik. A legjobban azonban Észak-Rajna Westfaliában bénult meg a közlekedés, itt óránként járnak a szerelvények.


Nem közelednek az álláspontok


A Deutsche Bahn a kiesések enyhítésére országszerte félezer buszt helyezett üzembe. A sztrájk hatására erősen nőtt az autóforgalom, de a német városok közti fapados járatokon is 15-30 százalékos forgalomnövekedést érzékelték.


Eközben a Deutsche Bahn és a GDL álláspontja jottányit sem közeledet egymáshoz, míg a szakszervezet saját bértarifa-ajánlatot követel, addig a Karl-Friedrich Rausch a DB személyzeti vezetője reggel az ARD telvízióban még azt mondta, „ha most meghátrálunk, a nemzetgazdaság kára sokkal nagyobb lesz a döntésünk nyomán”. A GDL szerint az állami óriásvállalat feltétel nélküli kapitulációra szeretné őket kényszeríteni, „s ez nem fog menni”.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik