Nagyvilág

A schengeni övezet lesz az új vasfüggöny?

A schengeni övezethez decemberben kilenc új uniós tagállam csatlakozik, a vízumkönnyítések ellenére azonban az unió keleti szomszédai közül sokan úgy tekintenek Schengenre, mint egy új vasfüggönyre. A magyarok a legnagyobb változást a szlovén, az osztrák és a szlovák határokon érezhetik, mivel a schengeni csatlakozás után megszűnik a személyforgalom ellenőrzése.

A sechengeni övezethez való csatlakozás közeledtével egyre erősebbek a kritikus hangok a határátkelők biztonságával kapcsolatban – írja a The Economist. Günter Platter osztrák belügyminiszter például a keleti határ menti ellenőrzések elhagyásával egyidőben az országon belüli katonai ellenőrzőpontok felállítását tervezi. Jóllehet Ausztriának Szlovákiával szemben vannak a legnagyobb aggályai, a cseh és magyar politikusokat érintette a legérzékenyebben a bizalmatlan bejelentés.

Visszaélésektől tartanak

A The Economistnak nyilatkozó Monica den Boer, a holland rendőrakadémia dékánja szerint az új határokkal kapcsolatos aggodalmak eltúlzottak, és akkor is megalapozatlanoknak bizonyultak, amikor Olaszország és Görögország csatlakozott a schengeni övezethez. A 2010-11-ben csatlakozó Bulgária és Románia esetében áll fenn leginkább a veszély, hogy az alacsony fizetések és a korrupció mérete miatt a határőrök megvesztegetése gyakorlattá válik –vázolja fel a félelmeket a lap.

Problémát jelenthet az is, hogy a nem hivatalos határátkelők, mint amilyen a szlovén-horvát határon kialakított ideiglenes híd, a schengeni övezethez való csatlakozással be fognak zárni, a hivatalos határátkelőhelyeken azonban a fokozott ellenőrzés miatt soha nem látott hosszúságú sorokra lehet majd számítani.

A dolgot tovább nehezíti, hogy a beutazóktól vízumot kérnek majd, melynek értéke 60 euróra tehető. Az ukrán embereknek, akik jelenleg ingyen utazhatnak Lengyelországba, a vízum díja jelentős akadályt jelent majd – nyilatkozta az Economistnak Orysia Lutsevych, a Nyitott Ukrajna nevű szervezet vezetője, ami a kelet-nyugati valutacsere ösztönzésére létrehozott alapítvány.

Személyi igazolvánnyal utazhatunk

A magyarok a legnagyobb változást a szlovén, az osztrák és a szlovák határokon érezhetik, mivel a schengeni csatlakozás után megszűnik a személyforgalom ellenőrzése. Az első időszakban azonban Ausztriában várhatóan fokozott közúti ellenőrzések lesznek a határ menti térségben. Ezeknél az úgynevezett mélységi ellenőrzéseknél azonban nem kell majd az útlevelet felmutatni, elég lesz a személyi igazolvány – mondta el az MTI kérdésére Berta Krisztina, a Külügyminisztérium Konzuli Főosztályának főosztályvezetője.

Horvátország esetében továbbra is utazhatnak a horvátok és a magyarok is egymás országába személyi igazolvánnyal – tette hozzá. A román-magyar szakaszon nem történik az eddigiekhez képest változás, olyan lesz a helyzet, mint jelenleg a magyar-osztrák határon.

—-20-35 euró lesz a vízum—-

A szomszédok beutazási feltételeinek megkönnyítése érdekében az Európai Unió 35 euróban garantálta azoknak az utazóknak a vízumdíját, akik a Nyugat-Balkánról érkeznek az unióba.
Az ukrán-magyar viszonyt a schengeni csatlakozás után a magyar-ukrán kishatárforgalmi megállapodás és az EU-ukrán vízumkönnyítési szerződés szabályozza majd. Ennek értelmében Kárpátaljáról könnyített feltételekkel utazhatnak Magyarországra a határtól legfeljebb 50 kilométerre élők. A kishatárforgalmi engedély 20 euróba kerül majd, és több évre is lehet igényelni az okmányt.

Ukrajna többi részéről is 35 eurós vízummal lehet majd Magyarországra utazni, és e díjfizetés alól is mentesül számos kategória, pl. nyugdíjasok, diákok, újságírók. Ha életbe lép az Európai Unió és Szerbia közötti vízumkönnyítési megállapodás, akkor a szerb állampolgároknak is 35 eurót kell majd fizetniük az engedélyért – hangsúlyozta a szakértő.

A nemzeti vízum továbbra is megmarad a határon túli magyaroknak. Ezzel az okmánnyal fél éven belül három hónapig szabadon lehet utazni a schengeni térségben – mondta Berta Krisztina.

Új vasfüggönyt épül?

A könnyítések ellenére az unió keleti szomszédai közül vannak, akik úgy tekintenek a schengeni övezetre, mint egy új Vasfüggönyre. Az európai álomtól pedig semmi sem áll távolabb, mint a szomszédok közötti hidak lerombolása – írja a The Economist. Ha az unió azt szeretné, hogy keleti szomszédai elégedettek legyenek, inkább építenie kellene a hidakat, mintsem lerombolni – véli a lap.

A portugál EU-elnökség október elején jelentette be, hogy december 21-én, az eredetileg tervezettnél tíz nappal korábban csatlakozik kilenc európai uniós tagállam, köztük Magyarország, a határellenőrzés nélküli utazást biztosító schengeni övezethez.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik