Nagyvilág

EP: előírt pihenőidő, szigorú ellenőrzés a közúti szállításban

Az Európai Parlament (EP) elfogadta a közúti szállítással foglalkozók munkakörülményeinek szabályozásáról szóló tanácsi-parlamenti megállapodást, amely garantált pihenést és szigorúbb ellenőrzést ír elő – tudósít az EP sajtószolgálata.

A tanácsi javaslat szerint a rendes napi pihenőidőnek egy megszakítás nélküli, legalább 11 órás időtartamnak kell lennie. A parlament legalább 12 órás pihenőidőt szeretett volna, végül azonban az egyeztető tárgyalások során elfogadta a tagállamok álláspontját. Az egyezségnek része lett az is, hogy a pihenőidő felosztható lesz két részre, egy legalább három és egy legalább kilenc órásra.

Az EP kérésére szigorították a jogszabályok betartásának ellenőrzését is. A megállapodás szerint a tagállamoknak 2008-tól legalább a szabályozás hatálya alá eső járművezetők munkanapjainak két, 2010-től három százalékát kell majd ellenőrizniük. A tanács egy-egy évvel későbbre tűzte volna ki ezeket a célokat. A delegációk támogatták az analógról digitális útnyilvántartó készülékekre történő mielőbbi átállást is, utóbbiak adatait nehezebb ugyanis meghamisítani.

A tanács – arra hivatkozva, hogy ez nemzeti hatáskörbe tartozik – nem volt hajlandó elfogadni, hogy bármilyen formában is utaljanak a kiszabható büntetések harmonizálására, de hozzájárult ahhoz, hogy meghatározzák, mit kell az egész unióban az irányelv megsértésének tekinteni. Az Európai Bizottság nyilatkozatban vállalta, hogy az EP javaslatai alapján a későbbiekben részletes felsorolást készít. Az egész EU-ban az irányelv megsértésének fog minősülni az egy, hat, illetve 14 napra engedélyezett vezetési idő legalább húsz százalékos túllépése, a napi, illetve heti pihenőidő, illetve a szünetek legalább húsz, illetve 33 százalékkal történő megrövidítése; valamint a követelményeknek nem megfelelő útnyilvántartó készülék (tachográf) használata.

A felek a közúti szállítási direktíva preambulumában említést tesznek a munkaidő-irányelvről, mint amely fontos szerepet játszik a közúti biztonság és a közúti munkakörülmények fejlesztésében. Az egyeztetett szövegbe belevették azt is, hogy a vezető fáradságából adódó kockázatokkal kiemelten kell foglalkozni a munkaidő-irányelv végrehajtása során.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik