Külföld

Fiat megmentője lehet a Grande Punto

admin
admin

2005. 09. 07. 07:39

Nyugat-Európában a hétvégén kerül az autószalonokba az olasz autógyártó legújabb fejlesztése, amelytől azt remélik az anyagi gondokkal küszködő cégnél, hogy veszteséges évek után 2006-ot már nullszaldóval zárja – írja az Autoexpress nevű angol szaklap.














Fotó: Vezess.hu

Az új modellből a Fiat az idei évben 80 ezret szeretne értékesíteni, és jövőre 360 ezres eladással számolnak. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a régebbi Punto modellek gyártásával leállnának. Érthető is az olasz konszern, hiszen az elmúlt években a legsikeresebb autóik közé tartoztak a Puntok.

Az autó bemutatását érezhetően nagy várakozás előzi meg, Luca De Meo kereskedelmi igazgató fordulópontról beszélt a nemzetközi sajtóbemutatón, amely elhozhatja az áttörést. Fiat szempontból a Grande Punto a legfontosabb kategóriában debütál. Európában évente nagyjából 3 750 000 kisautó talál gazdára, ami a piac 26 százalékát jelenti. Olaszországban, a Fiat legnagyobb piacán ez az arány egyenesen 37 százalék. Az 1993 óta világszerte eladott bő 6 millió Punto azt mutatja, hogy ebben a kategóriában a Fiat nem hibázott az első két generációnál.















Fotó: Vezess.hu

Mellényúlás most még kevésbé fenyeget. Egy alapjaiban új autóról van szó, amelyben új a karosszéria-struktúra, a teljes biztonsági rendszer, új a futómű, a belső térben az ülések váza és így tovább. A fejlesztési költségek megosztása miatt a mérnökök nagyobb pályán mozoghattak. Látszik és érződik is az autón, hogy több fért bele, ha a Fiat és az Opel közösen viseli az alapfejlesztések irtózatos költségeit.

Biztonságban az előd is jól teljesített 4 csillagával, de a Grande Punto itt is a legjobbak közé lépett 5 csillagos Euro NCAP törésteszt eredményével.

Olasz kisautókban ilyen anyagminőséget még nem láttunk, az új Punto ezen a téren felnőtt a kategória élmezőnyéhez. Nem látni bántóan olcsó anyagokat, nem zörgött semmi és mindehhez a formaterv is szemrevaló, bár az olasz autóknál sosem a design-nal volt gond a közvélekedés szerint.















Kétféle motorral vezettük az autót. A 65 lóerős, lényeges továbbfejlesztésen átesett 1,2 literes illetve a 77 lóerős 1.4-es benzines közül az utóbbit próbáltuk ki. Papíron a hengerenként kétszelepes motor visszalépésnek tűnik a Punto II 95 lóerős, 16 szelepes egy-négyeséhez képest, de 2006 elején ez utóbbi motor is megjelenik. 2007-ben jön a 150 lóerős dízel és egy hasonlóan ütős benzines sportmodell. 2006-ban a Monte-Carlo Ralin ott lesz a gyári versenyváltozat.

77 lóerővel a Grande Punto harmonikusan megy. A motor szép egyenletesen jár, nem különösebben pörgős, de jól fogadja a kihúzatást és összhangban van az autóval. Az 1040 kilós üres súly nem nehezíti meg a dolgát, ami a fogyasztásán is látszik. A rövid próbakör után 6,9 litert írt ki a fedélzeti számítógép vegyes forgalomban, a gyári adat 6,1 liter/100 kilométeren, ami megegyezik az 1,2 literesével.

Vezettük a 90 lóerős 1.3 Multijet dízelt is. Az új motorváltozat a változó lapátgeometriájú turbófeltöltőben különbözik a 75 lóerőssé vált alap 1.3-as dízeltől. Az 1750-nél elért 200 Nm-es nyomatékkal a Grande Punto egész vagány lesz. Ha túljutunk a turbólyukon, az autó élvezetesen megy. A motor rugalmasságán kívül a gyorsulása is jó, a takarékosan hosszú áttételek ellenére 11,9 másodperc alatt eléri a 100-at. Egy csupán 1248 köbcentis dízeltől meglepő az a vehemencia, ahogy a Punto megindul a töltőnyomás felépülése után. A számítógép szerint a fogyasztás alig ment 6 liter fölé az intenzív városi kilométerek és egy gyors autópályás szakasz alapján.















Fotó: Vezess.hu

Kényelmével és csendességével a Punto tényleg kinőtte a kisautó kategóriát. Nem érezni a sebességet akkor sem, ha autópályán 150-160-nal megyünk. A kipróbált motorokkal az autó nagyon halk volt, a szélzajt nem hallani, így a gumisurrogás marad az egyetlen komolyan vehető zajforrás.

A rövid próbautakon nagyon tetszett a futómű hangolása is. A Puntóval jókat kanyarodhatunk, de a tervezők nem estek abba a hibába, hogy értelmetlenül felkeményítsék a rugózást.

Minél többet ülünk egy autóban, annál fontosabbak a jó ülések. Kényelme és kulturáltsága miatt a Puntóval hosszú utaknak is neki lehet vágni, melyek végén a tulajdonosok értékelni fogják az első üléseket. Nagyok, feszesen és kényelmesen párnázottak.

Januártól, amikor megkezdődik a hazai forgalmazás, bőven lesz miből választani, egyelőre ismeretlen árakon. A 3 és 5 ajtóson kívül el kell határozni magunkat, hogy melyiket is szeressük a két benzines és négyféle dízelmotor, az Active, Dynamic, Emotion vagy Sport felszereltség és a 13 szín közül.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.