Külföld

Újra szárnyal az amerikai e-biznisz

admin
admin

2005. 08. 20. 08:00

Az Egyesült Államok e-kereskedelmi vállalkozásai a dotcom-lufi kipukkadása után ma megint mesés profittal gazdagodnak. Az Új Gazdaság ismételt térhódítása megváltoztatja a fogyasztói szokásokat, és még inkább fokozza a versenyt.

Miért pont a Szilícium-völgy?

A minden szempontból kivételes jelentőségű, San Franciscótól délre, San José-ig elterülő Szilícium-völgyben az egy munkaórára jutó hozzáadott érték az átlagos amerikai szint háromszorosát teszi ki. Az internet-penetráció is imponálóan magas, a 80 százalékot közelíti (az amerikai átlag 61, míg az uniós mutató 50 százalék). A vállalkozásokat mágnesként vonzó régiót nem íróasztalok mögül tervezték, soha nem volt „központi”, washingtoni terv e régió kiemelt fejlesztésére. Általános vélemény szerint a befogadó, nemzetközi környezet, néhány kitűnő egyetem (Stanford, Berkeley, University of San José) közelsége, az amerikai mértékkel mérve is sűrű úthálózat és az egész évben kellemes időjárás „szervesen” hozta létre a technológiai paradicsomot. A „főváros”, San José pár évtizede néhány tízezer főt számláló agrárváros volt, ma azonban az amerikai vállalkozói szellemet talán a leginkább reprezentáló milliós világváros.

 

Más ez a dotcom

A mostani netes felfutás számos ponton különbözik a korábbitól:
• A részvényárfolyam ma jobban összhangban van a vállalati eredményekkel, mint a dotcom-buborék idején
• A hagyományos technológiai óriáscégek mellett egyre komolyabb potenciált jelentenek az utóbbi fél évtizedben felfutott olyan netes vállalkozások, mint az eBay, a Google, az Amazon.com és a Yahoo!
• Az internetgazdaság egyre inkább integrálódik a régi gazdaságba; az online marketing legsikeresebb szegmense manapság az autóeladás, de hamarosan a banki-biztosítási szektort és az egészségügyet is meghódíthatja az internet
• Egyre nagyobb szerep jut az online közösségeknek, és ezen keresztül a „fogyasztói” akaratnak
• Tovább nő a vállalatok közötti verseny, megnő a választék, kínálati oldalon valóságos robbanás következik be

A nagy testvér figyel téged – de nem az orwelli fikcióban, hanem az amerikai Szilícium-völgy való világában. Patrick McKenna, a kaliforniai székhelyű LiveOps 34 éves alelnöke büszkén mesél a 40 millió dolláros forgalmat generáló cég üzleti modelljéről. Az online call-centert üzemeltető vállalat bárki számára munkalehetőséget biztosít, akinek van otthon telefonvonala, számítógépe, szabatosan beszél angolul és/vagy – a helyi sajátosságot figyelembe véve – spanyolul, valamint megbirkózik a LiveOps honlapján található intelligenciatesztekkel. A távmunka végletekig csiszolt változatában a mintegy százfős cégközpont folyamatosan szemmel – pontosabban füllel – tartja az alkalmazottak munkáját.

„A nagy testvér állandóan fülel” – mondja McKenna, akinek munkatársai utólag minden beszélgetést ellenőriznek, vizsgálván, hogy az otthonról dolgozó alkalmazott a lehető leghatékonyabban igazítja-e útba a partnervállalatok ügyfeleit, vásárlóit. És hogy mennyi mindezért a fizetség? McKenna máris mondja a precíz választ: 25 dollárcent percenként, persze csak a jól végzett munkáért. Ha valakit csevegésen, vagy az ügyfél nem kellően célorientált útbaigazításán kapnak, azonnal eltávolítják a cégtől. Három esztendő alatt a mintegy ötezer (be)dolgozó fele cserélődött ki, és a magas fluktuáció ma sem hagy alább.

Munkaerő-túlkínálat

A LiveOps főhadiszállásán, a Szilícium-völgybéli kisváros, Palo Alto csúcstechnológiával felszerelt dobozszerű épületében elégedettek: az évi 60 (!) százalékos növekedési ütemet, úgy vélik, tartani tudják, sőt azt remélik, hogy az üzleti klíma az elkövetkező időkben az eddigieknél is kedvezőbb lesz. „Ismét túlkínálat van a munkaerő-piacon” – mondja a cég alelnöke, aki a dotcom-buborék 2001-es kipukkadását követően – amikor több ezer vállalkozás ment csődbe, és mintegy 50 ezren hagyták el a Szilícium-völgyet – ismét az internetgazdaság szárnyalását vetíti előre.

Igaza lehet. A LiveOps-ot imponáló eredményei ellenére csupán az újra lendületbe jött internetbiznisz kis halai között tartják számon. Ám az elektronikus kereskedelem cápái, a kereskedéssel foglalkozó eBay és Amazon.com, illetve a főleg keresőportálként számon tartott Yahoo! és Google is vidáman lubickolnak. Piaci értékük kisebb megingásoktól eltekintve növekszik. Elemzők e kör piaci kapitalizációját összességében mintegy 130 milliárd dollárra becsülik, szemben az egy évvel korábbi 63 milliárd dollárral. A növekmény nagy részben annak köszönhető, hogy a Google megjelent a tőzsdén.

A tízéves születésnapját júniusban ünneplő eBaynél szintén minden ok megvolt a pezsgőbontásra: a San José-i cég központjában az idén 1 milliárd dolláros profittal számolnak. A kezdetben plüssállatokkal kereskedő cég online piacterén ma már szinte mindent meg lehet találni. A folyamatosan bővülő piactér igazi intézmény lett az e-kereskedelem határok nélküli világában. Az eBay-en lebonyolított éves forgalom 40 milliárd dollárt tesz ki, a regisztrált felhasználók száma meghaladja a 150 milliót. Egy esztendő leforgása alatt 60 millió vevő és eladó látogatta meg az elektronikus piacteret. Az Economist adatai szerint az egyesült államokbeli összes elektronikus vásárlás egynegyede e portálon keresztül zajlik, és mintegy félmillió amerikai rendszeresen itt szerzi be a szükséges portékát. A cég népszerűsége Amerikán kívül is növekszik; az öreg kontinensen a németek és a britek a legaktívabb eBay-vásárlók.

A több millió terméket a leglátogatottabb e-kereskedelmi portálon 40 ezer (!) kategóriába sorolják. Az adásvételhez regisztráció szükséges. A vevőknek a tranzakció ingyenes, az eladóknak azonban 25 centet kell fizetniük egy-egy termék „kirakatba” helyezéséért. A termékek egy része fix áras, emellett több ezer árverés zajlik egy időben, s mód van arra is, hogy a vevő és az eladó közvetlenül állapodjon meg az árról. Meg Whitman, a vállalat vezérigazgatója – akit az Egyesült Államok legbefolyásosabb női vezetőjeként tartanak számon – úgy véli, a sikerek ellenére az eBay „még csak a kezdetén jár az útnak”.

Interakcióban

E kijelentés persze éppen attól lesz érdekes, hogy az „utak” az e-biznisz világában kifürkészhetetlenek. A sikeres internetes vállalkozásoknak gyorsan kell tudniuk megújulni, és folyamatosan reagálniuk kell az ügyfelek igényeire. Az internetező közönséggel folyamatos interakcióban lévő cégnél is meglepődtek azon, hogy mára a legnagyobb értékű kereskedést a használt autók adásvételével sikerült elérni. E hagyományos ágazat korábban ellenállt a világháló kísértésének, ma azonban az eBay fix áras üzletkötéseinek harmada – évi mintegy 13 milliárd dollár – származik az autókereskedelemből.

„Általános tendencia, hogy az online marketing egyre nagyobb bizalomnak örvend, meghódítva a hagyományosabb ágazatokat” – húzza alá David Verill, a Boston melletti Massachusetts Institute of Technology (MIT) e-business központjának vezetője. Az autóvásárlás több portálon keresztül is megoldható, kutatások szerint a potenciális amerikai vásárlók kétharmada tájékozódik a weben, és 6 százalékuk ott is veszi meg a kiszemelt négykerekűt. A General Motors, a világ legnagyobb autógyártója oldalát havonta 30 ezren látogatják. Verill szerint gyorsabb és olcsóbb a neten vásárolni. Az online beszerzett autók ára átlagosan 450 dollárral alacsonyabb, mint a szokásos adásvétel esetében.

Meg Whitman, az eBay vezér­igazgatója: az idén 1 milliárd dolláros profittal számoló cégük még csak a kezdetén jár az útnak.

Agyelszívás

Az internetes kereskedelem a törzsvásárlókból és szimpatizánsokból álló közösségek (community) interakciójából jön létre. Az eBay-közösség például olyan értékekben osztozik, mint a becsületesség, az individualizmus, a kölcsönösség vagy az abbéli hit, hogy az emberek alapvetően jók. És, ha a szkeptikus európai látogató némi távolságtartással fogadja ezeket a „kereskedelmi” kategóriákat, az amerikai álom szószólói rögvest replikáznak: június végén, a cég tízéves évfordulóján – egy szemináriumsorozattal egybekötött fiesta keretében – több mint tízezren gyűltek össze San Joséban, hogy a virtuális kontaktusokat személyes ismeretségre cseréljék. „Az online kereskedés sokak életét változtatta meg” – mondja Jay Monahan, az eBay egyik alelnöke. „E cégnél dolgozni továbbra is álom” – jelzi egyúttal azt is, hogy optimizmusa töretlen.

A netes vállalkozásokra jellemző folyamatos megújulási igény és képesség nemcsak e cégek kínálati oldalát alakítja át, hanem a munkaerő-keresletet is. A BusinessWeek magazin szerint valóságos agyelszívás működik a hagyományosabb vállalatoktól és szektorokból az internet-vállalatok felé. A jól képzett mérnökök és kutatók ma már szívesebben dolgoznak a Google-nál vagy Yahoo!-nál, mint a hagyományos technológiai cégeknél. Az Egyesült Államokban a netes cégek mágnesként vonzzák a jó szakembereket. A mai e-business lényegében azt a szerepet vette át, amit korábban a Microsoft játszott: gyűjtőhelye a fiatal, kreatív szakembereknek, akik tevékenységükben sem földrajzi, sem szakmai határokat nem ismernek. A felfedezés öröme csak az idei második negyedévben 230 mérnököt csábított el a Google-hoz. A kis netes vállalkozások is vonzzák a nagyvállalati szakembereket. A LiveOps vezetői például korábban a Microsoftnál, a Time Warnernél vagy a JP Morgan-nél dolgoztak.

vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Nyíregyháza, 2016. december 27.
Vásárlók egy telekommunikációs üzletben a karácsony utáni leárazás idején Nyíregyháza egyik bevásárlóközpontjában 2016. december 27-én. Az ünnep után megkezdődött az üzletekben a hagyományos év végi leértékelés.
MTI Fotó: Balázs Attila

Jobban élünk, mint tíz éve

Nyíregyháza, 2016. december 27.
Vásárlók egy telekommunikációs üzletben a karácsony utáni leárazás idején Nyíregyháza egyik bevásárlóközpontjában 2016. december 27-én. Az ünnep után megkezdődött az üzletekben a hagyományos év végi leértékelés.
MTI Fotó: Balázs Attila
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.